Alle artikelen

Een nieuwe bedrijfsnaam bedenken met deze 5 Gouden Tips

Artikel

Een nieuwe

bedrijfsnaam bedenken met deze 5 Gouden Tips

Ga jij aan de slag met het bedenken van een nieuwe bedrijfsnaam? Gefeliciteerd! Dit is namelijk het moment dat alle opties nog open zijn bij het bedenken een nieuwe bedrijfsnaam. Het is handig eerst met deze tips aan de slag te gaan, zodat je straks een gigantische voorsprong hebt op je concurrenten. Waar zij vaak overhaaste keuzes maakten, kun jij nu vol kennis en overzicht beginnen.

Als je dé naam hebt gevonden, voer je vervolgens alle nodige checks uit. Daarover lees je meer in mijn nieuwe e-book ‘Check Je Naam’.

Neem de (korte) tijd

Je kan bij een nieuwe bedrijfsnaam bedenken zo lang of kort over doen als je wilt. Maar door jezelf een deadline te stellen dwing je je hersenen om tot een beter resultaat te komen. Het moet natuurlijk wel een realistische deadline zijn, iets wat vandaag past in je agenda.

Brainstorm 1

Schrijf alles op wat je maar kunt bedenken rondom je bedrijf. Niets is te gek! Het opschrijven helpt je hersenen om verder te denken dan je normaal zou doen. Denk aan je locatie, je klanten, je producten, je stijl en alles wat jij belangrijk vindt in het leven. Dwing jezelf om minstens 100 van dit soort elementen op papier te krijgen. Een nieuwe bedrijfsnaam is hier nog niet het doel. Leg dit idee nog even weg.

Doelgroep, doelgroep, doelgroep

Vervolgens bepaal je je doelgroep. “Wie zijn je klanten?”, vraag ik altijd. Heel vaak is het antwoord dan iets heel algemeens, mannen én vrouwen, tussen de 18 en 65 jaar. Dat is driekwart Nederland. Door zo breed te denken komt er nooit een hele spannende naam tevoorschijn. Denk daarom aan je ideale klant. Hoe ziet hij of zij eruit? Wat zijn haar of zijn opvattingen over jouw dienst of product? Wat heeft jouw klant te besteden? Hoe scherper je het plaatje hebt, hoe makkelijker je tot de juiste naam komt.

Concurrenten

Maak een overzicht van je concurrenten, zodat je zeker weet dat je niet op ze lijkt. Het liefst met beelden van hun logo’s. Schrijf ook per naam op wat je er goed en slecht aan vindt.

Brainstorm 2

Laat al het werk van tips 2, 3 en 4 minstens een dag liggen. En dan aan het werk! Je hebt nu een overzicht van wat er bij jouw bedrijf hoort, je doelgroep en je concurrenten. Dat zijn de uitgangspunten voor je nieuwe bedrijfsnaam. Elke naam die je bedenkt weeg je af op deze drie punten: past het bij mijn bedrijf? Snapt mijn doelgroep het? Is het anders dan de anderen? Je kunt zelfs rapportcijfers geven per punt op elke naam. De naam die het hoogst op deze punten scoort is je winnaar. Je naam hoef je niet persé ‘mooi’ te vinden. Laat ook mensen die je vertrouwt meekijken.
Vervolgens moet je natuurlijk nog alle checks doen, lees hiervoor mijn e-book ‘Check Je Naam’. En dan is er een nieuwe naam geboren! Ik wens je veel brainstormplezier.

Deel dit artikel:

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.