experiment met namen
Gisteren sprak ik een interessante ondernemer die zich bezig houdt met geur.
Ze is parfumeur en weet alles over de invloed van geur.
Geur is een van de zintuigen die we gedachteloos gebruiken.
Dat komt omdat geur direct in de kern van je brein binnenkomt, je amygdala.
Het oerbrein dat je in freeze, fight of flight stand zet.
De naam die je een geur geeft, heeft daar weer invloed op.
Zo was er een experiment met mensen die aan potjes mochten ruiken en daarna te horen kregen wát ze roken.
Eén van de potjes was ‘Parmezaanse kaas’.
De deelnemers zeiden dat ze het ‘lekker’ of ‘kazig’ of ‘scherp’ vonden ruiken.
Een week later kwamen ze terug voor een nieuwe ronde.
Ook daar was weer exact hetzelfde potje met ‘Parmezaanse kaas’ alleen was nu de uitleg…. Kots! 🤢
Je kunt je de reacties wel voorstellen.
Deelnemers deinsden kokhalzend achteruit en kwamen met de meest vreselijke omschrijvingen.
Wat was hier aan de hand?
Het fun fact is dat in Parmezaanse kaas en kots een overeenkomstig geurstofje zit.
En zo kan het ook met je bedrijfsnaam gaan.
Sommige namen roepen een fijne associatie op.
Andere namen zijn zo onherkenbaar of gekunsteld dat ze direct voor afkeer zorgen.
Veel bedrijven denken daar bijna niet over na, maar de strategische merken zijn zich heel bewust van die invloed.
Zoek jij een naam die als een magneet op je potentiële klanten werkt?
Neem dan vandaag nog even contact met me op, dan help ik je met een gratis strategische verkenning voor je naam.