Alle artikelen

3 redenen waarom iemand anders je bedrijfsnaam moet laten bedenken

Artikel

3 redenen

waarom iemand anders je bedrijfsnaam moet laten bedenken

Een bedrijfsnaam laten bedenken of zelf verzinnen?

Sommigen kost het een uurtje om een bedrijfsnaam te bedenken, maar veel ondernemers kost het dagen, weken, zo niet maanden. Honderden voorstellen passeren de revue. Maar dé naam zit er nog niet tussen. Er worden nieuwe brainstorms gepland. Er wordt een copywriter bij gehaald om een bedrijfsnaam te laten bedenken. En dan is er een shortlist. En slaat de onzekerheid weer toe. Is dit het nou?

Ik ken dit proces maar al te goed als opdrachtgevers een bedrijfsnaam laten bedenken door mij. Het is een energievretend project wat een hoop kopzorgen geeft. Vandaar het antwoord op de vraag: wat als we iemand anders onze bedrijfsnaam laten bedenken?

1. Niets is moeilijker dan jezelf te beschrijven

Ik heb bij diverse reclamebureaus gewerkt en kreeg daar vaak de opdracht om een nieuwe website voor het bureau zelf op te zetten. Hoe lastig is dat? Hoe ga je jezelf beschrijven, zonder dat het gemaakt of geforceerd voelt? En toch ook eigen. Dat is verrekte moeilijk. Zo zijn we als mensen bedraad. We kunnen heel goed zien bij andere bedrijven hoe het beter kan en moet, maar bij onszelf? Kritisch en objectief naar je eigen bedrijf kijken is voor veel mensen heel moeilijk. Met als gevolg een websitebedrijf zonder degelijke website of een jurist zonder algemene voorwaarden. Hoe vaak heb ik daarop wel niet het excuus ‘bij de loodgieter lekt de kraan thuis ook altijd’ gehoord. Je wilt iemand die objectief naar je kan kijken en jou kan beschrijven, zonder dat je daar ongemakkelijk van wordt.

2. Wie helpt jou het best?

Maak jij zelf je printer als ie stuk is? Maak jij zelf je auto als de remmen vastlopen? Nee, natuurlijk niet. Dat heb je nooit geleerd en dus ga je naar een specialist. Waarom willen we dan onze naam wel zelf verzinnen? Omdat het maar een paar letter op een rijtje zijn? Heel veel ondernemers denken veel te makkelijk over het bedenken van hun bedrijfsnaam. Om vervolgens met iets te komen waar hun klanten never nooit niet warm van worden. Laat staan dat ze hebben nagedacht over de juridische bezwaren die aan een naam kunnen kleven. Schoenmaker blijf bij je leest en besteed je kostbare tijd aan waar jij goed in bent.

3. Het gaat je geld opleveren

Een sterke naam gaat werken voor je. En niet andersom. De naam is al 50% van je marketing. Het verhaal van je naam is een krachtig marketinginstrument. Neem nou Tony Chocolonely. De eenzame strijd van Tony tussen alle andere chocolademerken om slaafvrije chocolade op de markt te brengen. Het zit allemaal in de naam. Die naam vind je niet zomaar, daar moeten de juiste vragen voor gesteld worden. Ook is het handig om een naam te hebben die niet tot onverwachte juridische problemen leidt met alle kosten van dien. En de enorme hoeveelheid tijd die je bespaart, is natuurlijk pure winst.

Dus. Waarvoor kies jij. Repareer jij alles zelf of huur je een specialist in om een bedrijfsnaam te laten bedenken? Ik ben benieuwd naar je antwoord.

Deel dit artikel:

[social_warfare buttons='twitter,pinterest,facebook,linkedin']

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *