Alle artikelen

De psychologie van een bedrijfsnaam

Artikel

De psychologie

van een bedrijfsnaam

Psychologie en namen, dat zijn geen vreemden van elkaar. Een beetje kennis over het brein is enorm handig als je naar de effecten van een naam wil kijken. Uitgangspunt van een goede bedrijfsnaam: je naam heb je nodig om jezelf kenbaar te maken aan de wereld.

“The first rule of brand should be, first they must know it’s me.”
   Mark Ritson, Professor of Marketing

Mark Ritson kon het niet treffender zeggen. Dit is dé nummer 1 regel voor marketing. Als bedrijf, merk of product maak je jezelf herkenbaar via je naam, je logo, je kleuren, je uitstraling. Als je daar heel erg onuitgesproken in bent dan kun je net zo goed geen naam hebben. Als je geen kleur durft te bekennen ben je automatisch kleurloos. En als je écht een verschil wil maken in de wereld met wat je doet, dan is je naam daar een onlosmakelijk onderdeel van.

Mere exposure effect

Alleen hoe zorg je nou dat jouw naam eruit springt en herkenbaar is? Dat je naam vertrouwen oproept en een goed gevoel geeft? Dat mensen je naam gaan onthouden? Dan is het handig om te weten dat wij mensen een bepaalde eigenschap hebben die het ‘mere exposure effect’ wordt genoemd. Doe je even mee met een testje? Ik laat je nu 6 onbekende bedrijfsnamen zien. De vraag is, van welke 3 van deze bedrijven zou jij aandelen durven kopen?

TIXO
LOX
PRK
NTL
RUBA
KMPQ

Kans is groot dat je koos voor de namen die er nog enigszins herkenbaar uitzagen, of in ieder geval leesbaar: TIXO, LOX, RUBA. Doordat er klinkers in staan, a, o, u en i (en 99% van alle leesbare woorden bevat klinkers). De andere namen zijn nogal onuitspreekbaar. Ook al heeft niemand deze namen ooit gehoord, toch treedt er blijkbaar een voorkeur op. Dit is het mere exposure effect. Een psychologisch fenomeen waarbij mensen de neiging hebben een voorkeur voor dingen te ontwikkelen waarmee ze vertrouwd zijn. Het effect is aangetoond met veel soorten dingen, waaronder woorden, Chinese karakters, schilderijen, afbeeldingen van gezichten, geometrische figuren en geluiden (Wikipedia).

Samenvattend

Kortom, we hebben daar een mooi gezegde voor in het Nederlands. Onbekend maakt onbemind. In naamgeving zou ik dat vertalen naar: hoe vreemder de naam, des te minder het effect. Als jij iets nieuws in de wereld zet, zorg dan voor een naam die aansluit bij de belevingswereld van je klanten. Hoe ziet hun wereld eruit, welke woorden komen zij vaak tegen en hoe past jouw naam daarbij?

Herken jij het mere exposure effect bij jezelf? Zet het in de reacties hieronder.

Deze bijdrage kwam tot stand met inspiratie van consumentenpsycholoog Patrick Wessels.

 

Ook interessant voor je:

Deel dit artikel:

[social_warfare buttons='twitter,pinterest,facebook,linkedin']

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *