wapen achter je bedrijfsnaam
In mijn boek ‘Maak je naam onvergetelijk’ beschrijf ik dat je naam veel meer is dan vertellen wie je bent en wat je doet. Het is een herkenningspunt voor je klanten. Maar ook een houvast voor klanten waarmee ze ambassadeur voor jouw bedrijf kunnen worden. Want laten we wel wezen, mond tot mond reclame is nog steeds de beste reclame. Als een vriend of familielid mij iets aanraadt, dan ben ik veel sneller geneigd om met die partij in zee te gaan. Of die winkel op te zoeken. Of naar die website te gaan. Waarmee maak je dan je naam zodanig onvergetelijk dat de naam na 1 zin blijft ‘hangen’? Los van de diverse creatieve oplossingen die ik in mijn boek behandel is er nog een tweede element dat onlosmakelijk aan je naam verbonden dient te zijn. Het geheime wapen: het verhaal achter je naam.
Het naamverhaal maakt de klik
Zelfs als je al een bedrijfsnaam hebt, dan is het nog steeds heel belangrijk om er een duidelijk verhaal bij te hebben. Ik zal je een voorbeeld geven van hoe dat werkt. Zo is er een fietsenmaker die Zijwind heet. Niets bijzonders kun je misschien denken. Toch is Zijwind niet de meest voordehand liggende wind als je gaat fietsen. Zo vind ik WindMee misschien logischer. Totdat je het verhaal achter de naam hoort. Het is namelijk een fietsenmakerij compleet gerund door vrouwen. Tsja en als je dat weet, vergeet je die naam niet meer.
Knab lastig
Zo kom ik nog steeds mensen tegen die verrast zijn als ik ze uitleg dat bank KNAB het woord bank is maar dan omgedraaid. De bank die het anders doet. Maar als ze het eenmaal weten dan laat het ze ook niet meer los. Dus misschien is het voor jezelf zo klaar als een klontje. Heel veel mensen weten niet wat jij weet. Of kijken niet naar je naam zoals jij er naar kijkt. Zorg dat je een verhaal hebt liggen over je naam. Daar kun je diverse uitgangspunten voor nemen:
- Betekenis van de naam
- Ontstaan van de naam
- Strategie van je bedrijf
- Doel van je product
Ik ga hier binnenkort nog wat dieper op in. Probeer in één of twee zinnen het verhaal te omschrijven en gebruik dat consistent. Dus niet het verhaal over je bedrijf maar vooral dat van de naam (en dan komt je bedrijf er als het goed is vanzelf in voor). Als je dat hebt, heb je een geheim wapen in handen dat zijn weerga niet kent. Je klanten kunnen het verder vertellen en je potentiële klanten kunnen je naam veel makkelijker onthouden. Zonder dat jij nog wat hoeft te doen.
Ken jij nog een naam met een verhaal? Zet het hieronder in de reacties!