Maak je naam af!

Je gaat een naam bedenken. Eentje die jouw klanten aanspreekt en duidelijk maakt wat je doet of verkoopt, en in welke sfeer ze het moeten zoeken. O ja, en de naam moet een bepaald gevoel opwekken. Grote kans dat dat niet gaat lukken…

Ook veel cursisten van mijn online programma Brand New Name starten met de vraag: “Hoe kan ik nou álles in mijn naam stoppen? Wie ik ben, wat ik doe, wat mij uniek maakt, mijn verhaal?” En dan volgt een diepe zucht.

Eyeopener: NIET ALLES HOEFT IN JE NAAM TE ZITTEN

2 elementen die ook bij je naam horen

Je naam is niet alleen je naam. Je hebt nog twee elementen waarin je informatie over je bedrijf kwijt kan: de descriptor en de tagline. Termen uit de reclamewereld die vanzelf duidelijk worden met deze voorbeelden.

naam: TUI
descriptor: reisbureau
tagline: Discover your smile

naam: Namarama
descriptor: Naamexpert
tagline: Het meest verse naamcreatiebureau van Nederland

naam: Zilveren Kruis
descriptor: Zorgverzekering
tagline: Raad en daad

Deze tagline is overigens door mij bedacht in 2013 toen ik bij reclamebureau FHV werkte aan de nieuwe campagne voor Zilveren Kruis. ‘Raad en daad’ wordt nog steeds in alle uitingen gebruikt.

In onderstaand filmpje bedenk ik ter plekke het niet-bestaande bedrijf ‘De Groene Vingers – bloemenboetiek – Kleurrijk, Vrolijk en Betaalbaar.’

Wat een tagline voor je kan doen

TUI als naam zegt niet zoveel. De descriptor ‘Reisbureau’ maakt duidelijk wat ze doen. De tagline maakt het plaatje compleet.

Soms zie je dat de descriptor of tagline in het logo staat. Dat gebeurt vooral als de eerste laag, de naam zelf, misschien wel een gevoel oproept of lekker bekt, maar niet duidelijk maakt wat een bedrijf doet of verkoopt.

Een tagline doet ook veel voor het imago van een bedrijf. Albert Heijn stond lange tijd bekend als de duurste supermarkt van Nederland. Om van dat imago af te komen, verzonnen ze de tagline ‘Gewoon bij Albert Heijn’. En daar eindigt nog steeds elke AH-commercial mee.

Taglines van grote bedrijven hebben we zo vaak gehoord en gezien dat we ze zo kunnen aanvullen. Je snapt dat dat voor die bedrijven een groot commercieel voordeel is. Probeer maar eens (onderaan het artikel staan de antwoorden):

  • Heerlijk, Helder, …
  • Today, Tomorrow, …
  • Echt …
  • … Ik ben toch niet gek!
  • … De winkel van ons allemaal

Ik kan een compleet hoofdstuk schrijven over wat je allemaal in een tagline duidelijk kan maken. Maar richt je vooral op die duidelijkheid. Zodat de 3 lagen van je naam bij elkaar glashelder vertellen wie je bent en wat je doet.

Bekijk het grotere plaatje

Ga je met je bedrijfsnaam aan de slag, zet even die stap achteruit. Bekijk het grotere plaatje en onthoud dat niet alles in je naam hoeft te zitten.

Heb jij al een tagline? Zet ‘m in de reacties.

 Antwoorden: 1) Heineken 2) Toyota 3) HEMA 4) Media Markt 5) Bol.com

 

Ook interessant voor je:

4 reacties op “Maak je naam af!”

  1. naam: De Greune Weide
    descriptor: hotel, restaurant
    tagline: dát is thuiskomen

    maar het blijft hier in de omgeving niet hangen. sterker nog, in Eibergen zelf weet het merendeel niet dat er altijd al een hotel was. Er is nu een nieuwe aan de doorgaande weg die wel bekend is, mede door sexfilmpjes van de eigenaren die online stonden/staan is mij verteld. Maar dat zijn wij net van plan.
    Volgens mij is onze naam goed, maar hoe krijgen we meer bekendheid voor een hotel dat buitenaf ligt?

  2. Hey Floris!
    Mijn bedrijf heet ‘Loes Reus – PCOS als persoonlijk kompas’
    Ik ben coach.

    Ik combineer het zo nu en dan met: ‘Bepaal jij jouw koers?’
    Ik weet echter niet zo goed wat nu precies mijn tagline en hoofdnaam is. Het geheel vind ik wel mooi en compleet.
    Zal ik mijn bedrijf ‘Loes Reus’ noemen, met als tagline ‘PCOS als persoonlijk kompas’? Of zal ik mijn bedrijf ‘PCOS als persoonlijk kompas’ noemen met als tagline ‘bepaal jij jouw koers?’

    Wat vind jij?

    Bedankt voor het meedenken!

    Liefs, Loes

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Share
Tweet
Share