Maak je naam af!

Je gaat een naam bedenken. Eentje die jouw klanten aanspreekt en duidelijk maakt wat je doet of verkoopt, en in welke sfeer ze het moeten zoeken. O ja, en de naam moet een bepaald gevoel opwekken. Grote kans dat dat niet gaat lukken…

Ook veel cursisten van mijn online programma Brand New Name starten met de vraag: “Hoe kan ik nou álles in mijn naam stoppen? Wie ik ben, wat ik doe, wat mij uniek maakt, mijn verhaal?” En dan volgt een diepe zucht.

Eyeopener: NIET ALLES HOEFT IN JE NAAM TE ZITTEN

2 elementen die ook bij je naam horen

Je naam is niet alleen je naam. Je hebt nog twee elementen waarin je informatie over je bedrijf kwijt kan: de descriptor en de tagline. Termen uit de reclamewereld die vanzelf duidelijk worden met deze voorbeelden.

naam: TUI
descriptor: reisbureau
tagline: Discover your smile

naam: Namarama
descriptor: Naamexpert
tagline: Het meest verse naamcreatiebureau van Nederland

naam: Zilveren Kruis
descriptor: Zorgverzekering
tagline: Raad en daad

Deze tagline is overigens door mij bedacht in 2013 toen ik bij reclamebureau FHV werkte aan de nieuwe campagne voor Zilveren Kruis. ‘Raad en daad’ wordt nog steeds in alle uitingen gebruikt.

In onderstaand filmpje bedenk ik ter plekke het niet-bestaande bedrijf ‘De Groene Vingers – bloemenboetiek – Kleurrijk, Vrolijk en Betaalbaar.’

Wat een tagline voor je kan doen

TUI als naam zegt niet zoveel. De descriptor ‘Reisbureau’ maakt duidelijk wat ze doen. De tagline maakt het plaatje compleet.

Soms zie je dat de descriptor of tagline in het logo staat. Dat gebeurt vooral als de eerste laag, de naam zelf, misschien wel een gevoel oproept of lekker bekt, maar niet duidelijk maakt wat een bedrijf doet of verkoopt.

Een tagline doet ook veel voor het imago van een bedrijf. Albert Heijn stond lange tijd bekend als de duurste supermarkt van Nederland. Om van dat imago af te komen, verzonnen ze de tagline ‘Gewoon bij Albert Heijn’. En daar eindigt nog steeds elke AH-commercial mee.

Taglines van grote bedrijven hebben we zo vaak gehoord en gezien dat we ze zo kunnen aanvullen. Je snapt dat dat voor die bedrijven een groot commercieel voordeel is. Probeer maar eens (onderaan het artikel staan de antwoorden):

  • Heerlijk, Helder, …
  • Today, Tomorrow, …
  • Echt …
  • … Ik ben toch niet gek!
  • … De winkel van ons allemaal

Ik kan een compleet hoofdstuk schrijven over wat je allemaal in een tagline duidelijk kan maken. Maar richt je vooral op die duidelijkheid. Zodat de 3 lagen van je naam bij elkaar glashelder vertellen wie je bent en wat je doet.

Bekijk het grotere plaatje

Ga je met je bedrijfsnaam aan de slag, zet even die stap achteruit. Bekijk het grotere plaatje en onthoud dat niet alles in je naam hoeft te zitten.

Heb jij al een tagline? Zet ‘m in de reacties.

 Antwoorden: 1) Heineken 2) Toyota 3) HEMA 4) Media Markt 5) Bol.com

 

Ook interessant voor je:

25 reacties op “Maak je naam af!”

  1. naam: De Greune Weide
    descriptor: hotel, restaurant
    tagline: dát is thuiskomen

    maar het blijft hier in de omgeving niet hangen. sterker nog, in Eibergen zelf weet het merendeel niet dat er altijd al een hotel was. Er is nu een nieuwe aan de doorgaande weg die wel bekend is, mede door sexfilmpjes van de eigenaren die online stonden/staan is mij verteld. Maar dat zijn wij net van plan.
    Volgens mij is onze naam goed, maar hoe krijgen we meer bekendheid voor een hotel dat buitenaf ligt?

  2. Hey Floris!
    Mijn bedrijf heet ‘Loes Reus – PCOS als persoonlijk kompas’
    Ik ben coach.

    Ik combineer het zo nu en dan met: ‘Bepaal jij jouw koers?’
    Ik weet echter niet zo goed wat nu precies mijn tagline en hoofdnaam is. Het geheel vind ik wel mooi en compleet.
    Zal ik mijn bedrijf ‘Loes Reus’ noemen, met als tagline ‘PCOS als persoonlijk kompas’? Of zal ik mijn bedrijf ‘PCOS als persoonlijk kompas’ noemen met als tagline ‘bepaal jij jouw koers?’

    Wat vind jij?

    Bedankt voor het meedenken!

    Liefs, Loes

    • Hi, een hele sterke tagline, maar je bedrijfsnaam laat te weinig zien wat je doet. Het is bijna een tagline op zichzelf. Ik zou nog eens proberen om een iets creatievere naam te zoeken.

  3. Bedankt voor een inspirerende artikel, geeft me wat duidelijkheid. Ik ben een tijdje aan het spelen met mijn tagline. Ik heb een goed gevoel bij deze:

    naam: Airlyn
    descriptor: Ademtraining en coaching
    tagline: Adem vrijuit, leef luchtig (en: breathe freely, live airy)

  4. Naam: Villa Vacht
    Tagline: Furever home for paralyzed cats
    Slogan: We give them their happily ever after, after all!

    Hoi Floris,
    Jouw blog voelt voor mij als thuiskomen!
    Weinig mensen lijken mij ‘naamelijk’ maar te begrijpen. 😉

    Zo krijgen onze Vachtjes bij binnenkomst altijd een nieuwe naam (een proces dat gemiddeld 2 weken duurt!).
    Veel mensen struikelen hierover en lijken het zielig te vinden (??)
    Voor mij zijn er juist zoveel redenen om ze een nieuwe naam te geven.
    Buiten het feit dat ik een hekel heb aan de veelgebruikte namen zoals lucky, Hope en Faith, en het nogal onpraktisch is om namen te hebben die teveel op elkaar lijken (Twinky, Binky, Stinky) staat het voor mij ook als symbool voor een nieuwe start.
    Onze Vachtjes komen vanuit de hele wereld en hebben bijna altijd een naar verleden. Ik wil voorkomen dat de oude naam door de kat geassocieerd worden met stress en pijn.
    En omdat katten extreem gevoelig zijn voor de energie die wij uitstralen vind ik het ook belangrijk welk gevoel de naam bij mensen opwekt en de uitwerking die dat heeft. Brutus, de angstige kat die van zich afbeet, veranderde zo in Dapper, een zachtaardige kat die iedere dag iets meer (zelf)vertrouwen kreeg!
    Last but not least zorgt het (zelf) geven van een naam ook voor een sterkere band en dat is ivm de intensieve verzorging die deze katten nodig hebben erg belangrijk.

    Overigens kennen onze Vachtjes hun nieuwe naam binnen een week en staat iedereen er van te kijken dat ze (als ze niet liggen te dutten) direct naar me toe komen bij het horen van hun naam. Dat moet toch wel duidelijk maken dat een naam veel meer dan een naam is? 🙂

    Groetjes Kim

  5. Allereerst bedankt voor je bijzonder handige ebook!! Ik start binnenkort als hypnotherapeut, maar blijf worstelen met de naam van mijn praktijk. Hij moet kort zijn en niet vaag of zweverig klinken. Ik werd zelf heel blij van Hypno Works, maar die naam is al in gebruik, net als de meeste varianten daarop. Alleen die met een tussenstreepje is nog vrij: Hypno-Works…. Maar of dat verstandig is? Andere opties: Zelf-Aan-Zet-Asten (daar woon ik) of 0493 hypnotherapie ( netnummer van deze regio en dat rijmt)., Power of Mind (Mindpower bestaat ook al)…Tagline: verandering begint bij jezelf. Moeilijk hoor!

    • Hi Petra, tof om te zien hoe je er mee bezig bent. Ja als een naam al in gebruik is moet je daar niet aan beginnen. ‘Verandering begint bij jezelf’ vind ik wat streng en belerend overkomen. Het blijft een zoektocht. Morgen meer tips in mijn online training!

  6. Ik ben laatst bezig geweest met dit (internationaal georienteerde zzp-) bedrijf van mij:

    Naam: Improvalley
    Descriptor: Applied Improv Training
    Tagline: Let’s make life a beautiful improvisation

    Ik ben in Nederland ook als dichter, performer (improacteren, acteren, eigen liedjes zingen, viool improvisatie, jongleren…) en filosoof (wetenschapsfilosoof, techniekfilosoof, kunstfilosoof, maatschappelijk filosoof, levenskunst-ondersteuner) actief. Daarbij heb ik nog niet zo’n duidelijk beeld van mijn naam, maar dat is zoiets:

    Naam: Moes Wagenaar
    Descriptor: Dichter, performer, filosoof
    Tagline: Omdat levenskunst een werkwoord is

    • Wauw wat veel. Dan is het lastig om een naam te kiezen. Dus eigen naam werkt dan goed, ook omdat je Moes niet vaak hoort.
      Ik zou als descriptor wat luchtigers kiezen, Improviserend filosoof of De dichtende filosoof (daar zit performer al in verpakt).
      Succes.

  7. Tsjonge, daar komt meer bij kijken dan ik zo dacht…

    Naam: Sanne Steers De Troubadour
    Descriptor: Sjamanistisch healer-kunstenaar
    Tagline: Het gaat om het verhaal. Het gaat om jóuw verhaal.

    “Op last van” de beroepsvereniging voor natuurgeneeskunde, moest het zorg-gedeelte van mijn bedrijf een afzonderlijke naam krijgen:
    Naam: Praktijk voor Natuurgeneeskunde DukunDruidCraft
    Descriptor: Praktijk voor Natuurgeneeskunde
    Tagline: …???… “met gebruikmaking van de vijf natuurgerichte principes” (moet van beroepsvereniging prominent op de voorgrond)… oude en nieuwe, oosterse en westerse wijsheid (is wat ik inzet)… ondersteuning om het optimale uit jezelf en je leven te halen…lichaam, geest en emoties zijn onlosmakelijk verbonden en beïnvloed door wat je hebt meegemaakt… overbruggen van de kloof tussen enerzijds moeten en willen en anderzijds kunnen…klemzitten tussen culturen…oorlogs-of vergelijkbare traumata in rugzak waarvoor geen woorden zijn… fysieke en geestelijke ziekten als gevolg van die weggedrukte want niet te hanteren pijnen en emoties…ruimte geven aan die verhalen en lichaam geest en ziel ondersteunen om naar vermogen rust en vrede te vinden en zo goed mogelijk uit zichzelf en hun leven te halen wat ze eruit willen halen, een menswaardig bestaan te hebben, of desnoods een menswaardig en vredige oude dag vinden en aan het einde van hetleven geen angst meer hebben om terug naar de oorlogshel en alle vermoorde familie en vrienden te gaan, die nachtmerries die zich hebben opgelost… En tsjaa hoe maak ik hier een hanteerbare, duidelijke, korte tagline van???…

    • Hoe maak je daar een tagline van? Door niet in het hele verhaal te gaan zitten maar in het hoofd van je klant op het moment dat hij/zij jou nodig heeft. Op dat moment heeft die persoon geen hele zinnen, maar 1 vraag waarop jij het eerste antwoord moet geven. Als ze eenmaal bij je binnen zijn kun je de rest uitleggen.

  8. Jet is echt nog een dingetje een goede naam verzinnen, ik heb nu al een naam maar dat klopt totaal niet meer bij mijn ontwikkelingen die ik heb doorgemaakt. Dus er moet iets anders komen waardoor het altijd blijft kloppen.
    Ik ben voedingsdeskundige en hormoonbalans coach. Hoe denk jij over je eigen voor en achternaam gebruiken?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.