Alle artikelen

Hoe snel kun je internationaal gaan met je bedrijfsnaam?

Artikel

Hoe snel

kun je internationaal gaan met je bedrijfsnaam?

Veel ondernemers dromen ervan om met hun bedrijfsnaam meteen de hele wereld te veroveren. Het idee dat één krachtige naam voldoende is om wereldwijd succes te boeken, is verleidelijk, maar de werkelijkheid is vaak een stuk complexer. Het bedenken van een naam die internationaal werkt, is niet zomaar iets wat je even doet. Er komt meer bij kijken om te zorgen dat je naam niet alleen herkenbaar is, maar ook overal goed werkt.

 

Recht of onrecht?

Namen hebben net zoals mensen rechten. Merkrecht. Trademarks. Dat maakt het starten van een nieuwe naam soms moeilijk. Zeker internationaal, want dan zijn er meerdere landen waar je rekening mee moet houden. Stel je zou voor de hele wereld een onderzoek laten doen voor je nieuwe naam, dan zijn er zoveel landen en staten om te checken dat het je tonnen zou kosten. Vandaar dat veel merken eerst voorzichtig beginnen, ik vertel je straks hoe dat werkt.

 

Recht van de sterkste?

Je zou denken dat de partij met genoeg geld elke naam kan deponeren. Maar dat is echt niet zo. Een klassiek voorbeeld hiervan is de fastfoodketen Wendy’s die in Nederland tegen onverwachte problemen aanliep. Een lokale snackbar in Nederland, genaamd Wendy’s, vernoemd naar de dochter van de eigenaar, had al jaren een merkrecht op die naam. Dit zorgde ervoor dat de Amerikaanse gigant niet onder hun eigen naam in Nederland kan opereren. Ze hebben al van alles geprobeerd, maar niks lukte. David won het van Goliath. Ik bedoel, Wendy won het van Wendy’s.

 

.com is toch de wereld?

Ik kom ook nog heel vaak de gedachte bij mijn klanten tegen dat als ze een vrij .com domein voor de naam hebben gevonden en daarmee vrij spel hebben. Niets is minder waar. Het kopen van een domeinnaam betekent juridisch nog vrij weinig. Sterker nog, een rechthebbend bedrijf zou de domeinnaam zo van je mogen overnemen. Het gebeurt zelfs al in Nederland waar mensen denken dat een inschrijving bij de KVK voldoende is. Niet waar.

 

Hoe te starten met je internationale bedrijfsnaam

Hoe dan ook, je kunt beter eerst klein beginnen. Je naam registreren in de Benelux (kleiner gebied kan niet) of voor heel Europa. Als er dan geen bezwaar komt, dan sta je steviger. Of je zoekt een naam waarvan je 100% zeker weet dat niemand die naam heeft bedacht. Met alsnog de kans dat je naam teveel lijkt op iets of iemand… Het blijft een beetje drijfzand, het is moeilijk garanties te geven. Je snapt natuurlijk wel dat je een computerbedrijf niet Epple gaat noemen, maar soms maken bedrijven van een mug een olifant.

 

Conclusie: het is niet eenvoudig maar het kan wel

Internationale bedrijfsnamen lijken in eerste instantie simpel: je bedenkt een naam die voor jou goed klinkt en je gaat de grens over. Maar de realiteit is dat er veel meer bij komt kijken. Van juridische zaken en culturele nuances, er zijn veel factoren die meespelen in het succes van een naam op internationaal niveau.

Wil je dat je naam wereldwijd een succes wordt? Zorg dan dat je de tijd neemt om goed onderzoek te doen naar de lokale context, en schakel experts in waar nodig. Je kunt voor merkrecht-onderzoek ook altijd een kijkje nemen op TMView.

 

 

OOK INTERESSANT VOOR JE:

Deel dit artikel:

[social_warfare buttons='twitter,pinterest,facebook,linkedin']

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *