naam af!
Je gaat een naam bedenken. Eentje die jouw klanten aanspreekt en duidelijk maakt wat je doet of verkoopt, en in welke sfeer ze het moeten zoeken. O ja, en de naam moet een bepaald gevoel opwekken. Grote kans dat dat niet gaat lukken…
Ook veel cursisten van mijn online programma Brand New Name starten met de vraag: “Hoe kan ik nou álles in mijn naam stoppen? Wie ik ben, wat ik doe, wat mij uniek maakt, mijn verhaal?” En dan volgt een diepe zucht.
Eyeopener: NIET ALLES HOEFT IN JE NAAM TE ZITTEN
2 elementen die ook bij je naam horen
Je naam is niet alleen je naam. Je hebt nog twee elementen waarin je informatie over je bedrijf kwijt kan: de descriptor en de tagline. Termen uit de reclamewereld die vanzelf duidelijk worden met deze voorbeelden.
naam: TUI
descriptor: reisbureau
tagline: Discover your smile
naam: Namarama
descriptor: Naamexpert
tagline: Het meest verse naamcreatiebureau van Nederland
naam: Zilveren Kruis
descriptor: Zorgverzekering
tagline: Raad en daad
Deze tagline is overigens door mij bedacht in 2013 toen ik bij reclamebureau FHV werkte aan de nieuwe campagne voor Zilveren Kruis. ‘Raad en daad’ wordt nog steeds in alle uitingen gebruikt.
In onderstaand filmpje bedenk ik ter plekke het niet-bestaande bedrijf ‘De Groene Vingers – bloemenboetiek – Kleurrijk, Vrolijk en Betaalbaar.’
https://player.vimeo.com/video/281237323
Wat een tagline voor je kan doen
TUI als naam zegt niet zoveel. De descriptor ‘Reisbureau’ maakt duidelijk wat ze doen. De tagline maakt het plaatje compleet.
Soms zie je dat de descriptor of tagline in het logo staat. Dat gebeurt vooral als de eerste laag, de naam zelf, misschien wel een gevoel oproept of lekker bekt, maar niet duidelijk maakt wat een bedrijf doet of verkoopt.
Een tagline doet ook veel voor het imago van een bedrijf. Albert Heijn stond lange tijd bekend als de duurste supermarkt van Nederland. Om van dat imago af te komen, verzonnen ze de tagline ‘Gewoon bij Albert Heijn’. En daar eindigt nog steeds elke AH-commercial mee.
Taglines van grote bedrijven hebben we zo vaak gehoord en gezien dat we ze zo kunnen aanvullen. Je snapt dat dat voor die bedrijven een groot commercieel voordeel is. Probeer maar eens (onderaan het artikel staan de antwoorden):
- Heerlijk, Helder, …
- Today, Tomorrow, …
- Echt …
- … Ik ben toch niet gek!
- … De winkel van ons allemaal
Ik kan een compleet hoofdstuk schrijven over wat je allemaal in een tagline duidelijk kan maken. Maar richt je vooral op die duidelijkheid. Zodat de 3 lagen van je naam bij elkaar glashelder vertellen wie je bent en wat je doet.
Bekijk het grotere plaatje
Ga je met je bedrijfsnaam aan de slag, zet even die stap achteruit. Bekijk het grotere plaatje en onthoud dat niet alles in je naam hoeft te zitten.
Heb jij al een tagline? Zet ‘m in de reacties.
Antwoorden: 1) Heineken 2) Toyota 3) HEMA 4) Media Markt 5) Bol.com