De naamswijzigingen vliegen je om de oren

De afgelopen tijd veranderen zoveel bedrijven van naam, je zou bijna vergeten hoe ze alweer eerst heetten. De rode draad van de reden om te veranderen? Overnames. Bedrijven groeien, worden succesvol en gaan dan vaak dit doen: andere bedrijven overnemen, of zelf overgenomen worden. En hoe ga je daarna heten?

IENS wordt The Fork

De eerste opvallende wijziging is die van restaurant-reviewsite IENS. Ooit opgericht door Iens Boswijk (vandaar de naam) werd IENS als snel dé plek om te zien of je ergens geschikt uit eten kon. Later volgden nog veel uitbreidingen, zoals een eigen reserveringssysteem. Weinig mensen vroegen zich nog af waar die naam voor stond. Het was gewoon een begrip geworden. Maar nu heet het plotseling The Fork. Ik moest wel even lachen. Ik keek net op Netflix de geweldige serie ‘The Good Place’ over een soort hemel waar scheldwoorden automatisch anders uit je mond komen. Dus de losbandige hoofdpersoon roept er constant: “What the fork!” Maar je kunt er best vraagtekens bij zetten. Het lijkt nu meer op een review-systeem voor toeristen dan op restauranttips voor Nederlanders. IENS klonk nog heel Nederlands, maar The Fork gaat daar compleet aan voorbij. Mijn keuze zou het niet zijn.

Bavaria is niet meer na 299 jaar

En dan bierbrouwer Bavaria. Die gaan voortaan door het leven als Swinkels Family Brewers. De brouwerij uit Lieshout bestaat volgend jaar 300 jaar. De bierbrouwer is hard gegroeid en schenkt heel veel diverse merken. Bavaria is dan te beperkt vonden ze (want heel erg Duits, Bavaria is de Latijnse naam van de Duitse staat Beieren). De familie Swinkels was niet de eerste eigenaar, maar wel al sinds 1773 komt de naam voor en is sindsdien gebleven. Dat is natuurlijk een heel bijzonder verhaal en past daarom goed bij de nieuwe naam. Opvallend detail: Swinckels met ck was de originele familienaam. Die naam is zelfs gebruikt voor een biermerk uit de Bavaria-stal. Ik denk dat ze de ‘c’ hebben laten vallen omdat het lastiger te spellen is.

Let ook op het woordje ‘Brewers’. Dat meervoud staat er niet voor niets zo. Het geeft aan dat het een bedrijf is waar veel diverse brouwerijen onder komen te vallen. Door ‘brewers’ is er ruimte om oneindig veel nieuwe merken eronder te kunnen plaatsen.

Staples of stapel?

Last but not least is Staples weer gewoon Office Center gaan heten. De reden is dat het Amerikaanse bedrijf dat Office Center 20 jaar geleden had overgenomen het bedrijf van de hand deed. De naam Staples heeft 9 jaar bestaan in Nederland, maar is nooit echt succesvol geworden. Hoewel de betekenis perfect past (nietjes) kinkt het toch hier een beetje als ‘stapels’ en dat is niet heel positief of uniek. Dan is Office Center een stuk duidelijker voor ons.

Tuut tuut, Overtoom

Zou Manutan dan ooit nog terugkomen van de beslissing om de naam Overtoom te laten verdwijnen? Nog steeds spreek ik regelmatig mensen die deze naamsverandering echt voor geen meter snappen. Laat staan dat ze de nieuwe naam goed onthouden hebben. Manitan? Manuta? Dat komt omdat deze naam voor ons ingewikkeld is en ook geen enkele houvast voor herkenning biedt.

Heb jij nog een naamswijziging gezien? Zet hem hieronder in de reacties!

 

 

Ook interessant voor je:

11 reacties op “De naamswijzigingen vliegen je om de oren”

  1. Leuk, Floris. Ik heb nog wel een belangrijke naamsverandering voor je. Koningsdag wordt ORANJEDAG. Altijd op de laatste vrijdag van de maand april. En dan is het de naam voor onze nationale feestdag die altijd kan blijven bestaan.

    • Ik ben het – sinds ik een tijdje geleden over het voorstel en de gedachtegang van hem las – helemaal met Miro eens. Als je er goed over nadenkt, is het namelijk een retegoed voorstel, en ik vind het dan ook vanzelfsprekend dat het aangenomen wordt.

      Dus inderdaad, Miro: hup, naar Willem Alexander en Maxima ermee. Mijn handtekening heb je!

  2. Leuk artikel Floris, wat dacht je van Philips Lighting die naar Signify is gegaan. Het klinkt hip, internationaal en niet meer direct verbonden aan het merk Philips. Logisch gezien Philips het heeft losgelaten. Toch heb ik nog moeite om de connectie met verlichting te maken icm de naam Signify. Komt misschien ook omdat ik er nog niet heel veel marketing van gezien heb de laatste tijd.

    • Ja mooi voorbeeld Erwin, dankjewel! Ja voor mij horen de gloeilampen en Philips onlosmakelijk bij elkaar. Het zal nog wel een tijdje duren – en inderdaad wat marketing vragen – om de nieuwe naam te laten landen.

  3. Jaja, die naamswijzigingen. Uit mijn jeugd herinner ik mij nog de naamswijziging van “Caltex” naar “Chevron” wat in een radio-reclame als een soort payoff werd bezongen: “Caltex heet voortaan Chevron”. De verengelsing zal wel te maken (moeten) hebben met de internationalisering van bedrijven. Het door jou genoemde “Manutan” doet erg denken aan “Monuta”, de uitvaartverzorging. Om met de Engelsen te spreken: “Never change a winning team” waarbij we het laatste woord dan door “name” moeten vervangen.

    • Dank je René. Leuk dat de naamswijziging in de vorm van een liedje werd aangekondigd. Kan het me ook nog herinneren. En Never change a winning name, die houden we erin!

  4. Over het algemeen vind ik een naamsverandering niet slim. Vaak is die wel uit te leggen maar bij namen is volgens mij de uitstraling belangrijker dan de betekenis. Een naam die bij je publiek is ingesleten door kostbare campagnes en jaren ervaring is enig zonde om afscheid van te nemen. De waarde van je oude naam kon wel eens enorm hoog zijn. En je gooit ook geen kostbare diamant in de vuilnisbak tenzij je er een goede reden voor hebt. Bijvoorbeeld omdat die niets meer waard is of bezit ervan alleen maar geld kost. Namen kunnen bijvoorbeeld imagoschade hebben opgelopen zoal Buckler jaren geleden. Of een bedrijf wil een compleet ander imago en hartgrondig afstand nemen van het oude imago en daarmee ook van je oude werkwijze. Of er is sprake van een fusie. En dan nog zou je kunnen nadenken over de marktwaarde van de bestaande namen. In feite sluit je het oude bedrijf en richt je een nieuw bedrijf op. Maar zinnen als ‘Caltex heet nu Chevron’ vind ik verspilling van eerdere inspanningen en daarmee oerdom.

    • Ik mocht daar op Radio1 wat over zeggen. Heel erg zonde ook al gaat het om een bedrijf waar weinig mensen veel verbinding mee voelen. Ooit bedacht door Willem van Kooten, DJ en woordkunstenaar.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Share
Tweet
Share