je een bedrijfsnaam?
Hoe bedenk je een bedrijfsnaam?
Nadenken over een originele bedrijfsnaam, het kan voor sommigen een hel zijn. Allemaal gedachtes tollen door je hoofd. Maar geen bedrijfsnaam is goed genoeg.
Ik word regelmatig door mensen met hun handen in het haar gebeld:
“Floris help, ik denk al maanden over een naam na en er komt niks goeds uit. Hoe bedenk je een bedrijfsnaam? Hoe krijg ik een goede naam voor mijn bedrijf?” “Maar hoe pak je het dan aan?”, is mijn wedervraag. Dan blijkt dat ze vaak de structuur missen om tot een originele bedrijfsnaam te komen.
Op basis van jaren onderzoek en ervaring heb ik drie tips die jou helpen om die fantastische bedrijfsnaam te vinden. Houd je vast, hier komen dé tips over hoe bedenk je een creatieve bedrijfsnaam.
-
Zet de juiste dingen in kaart
Een bedrijfsnaam gaat niet over je bedrijf. Het is een signaal naar je klant. Jouw klant moet snappen waarom hij of zij bij jou moet zijn. Hoe je een bedrijfsnaam bedenkt, begint dus door op papier te zetten:
– wie je bent
– wat je doet, en
– wie je klanten zijn.
Dat hoeft helemaal niet in lange stukken tekst, vaak volstaat één zin per vraag al.
-
Sluit jezelf af
Afleiding is bijna een nieuwe volksziekte aan het worden. En oh, wat is het makkelijk om afgeleid te worden. Dus als je gaat brainstormen over zoiets belangrijks als een bedrijfsnaam, zorg er dan voor dat je niet afgeleid wordt.
- Begin met jezelf een tijdslimiet op te leggen. Mijn tip: maak er maximaal 45 minuten voor vrij. Diverse onderzoeken wijzen namelijk uit dat twee keer twintig minuten achter elkaar brainstormen het maximum is.
- Zet je telefoon uit, of zet je mobiel tenminste in de vliegtuigstand.
- Doe de deur op slot.
- Probeer je laptop alleen als hulpmiddel te gebruiken, maar laat je e-mail-venster of -programma dicht.
- Verzet je tegen de neiging om bedrijfsnamen die je bedenkt meteen op te zoeken.
- Start met een meditatie, een moment van stilte of begeleide meditatie via apps als Oak, Headspace of Simply Being. Vijf minuten stilte proberen te zoeken in je hoofd werken als een douche voor je brein. Het hoeft echt niet te lukken. Het gaat erom dat je het probeert. Daarna kun je fris en fruitig aan de slag met het bedenken van een originele bedrijfsnaam.
-
Laat je namen bezinken
Na je brainstormsessie heb je vast een hele lijst met namen. Daar zitten onzinnige bedrijfsnamen tussen, maar ook leuke namen en namen die je zelf niet eens snapt. Maak niet meteen een keuze. Laat het allemaal even een dagje – of twee – liggen. Het leuke is dat soms in deze tussentijd, op een onverwacht moment (onder de douche, op de wc, tijdens een wandeling), weer een nieuwe bedrijfsnaam ontstaat.
Na enkele dagen kijk je opnieuw naar je lijst en stel je een top drie namen samen. Welke namen klinken het lekkerst, voelen het lekkerst? Kun je het goed uitspreken? Kun je er trots op zijn? Snappen mensen nu wat je doet? Als de bedrijfsnaam aan deze criteria voldoet, dan mag het in de top drie.
En dan kun je de checks gaan doen om te kijken of de namen ook echt kunnen en mógen.
Kom je er niet uit of vraag je je nog steeds af hoe je een creatieve bedrijfsnaam bedenkt, pak dan even mijn boek ‘Maak je naam onvergetelijk’ erbij. Dit boek staat echt boordevol met tips over hoe bedenk je een bedrijfsnaam.
Heb jij nog een brainstormtip? Hoe zet jij jouw hersens in de creatieve stand? Laat het hieronder weten in de reacties.