Wat is je naam waard?

Wat is je naam nou waard? Een vraag waar je best wat langer bij mag stilstaan. Zeker in een tijd waarin iedereen vandaag nog een naam kan claimen, al vanaf 10 cent. Zelfs namen die al heel lang bestaan liggen voor het oprapen en dan is het maar de vraag wat er gebeurt. Zo kun je nu heineken.house nu als domeinnaam claimen. Dat zullen ze bij Heineken met hun Heineken House niet heel leuk vinden. Maar toch kan het. Misschien kan de koper er wel geld mee verdienen. Door advertenties op die site te zetten. Of omdat Heineken ‘m overneemt.

Maar hoe kom ik hierop? Laatst werd topondernemer Marco Aarnink op BNR radio geïnterviewd over zijn nieuwe onderneming: Print.com. Marco is jong begonnen met het oprichten van Drukwerkdeal – de digitale drukker die winst maakte in de tijd dat drukkerijen in zwaar weer zaten – wat enkele jaren terug voor ettelijke miljoenen werd overgenomen door Vistaprint. Nu ziet hij zijn volgende kans op de internationale drukwerkwereld met Print.com. De interviewers van BNR vroegen vol ongeloof of het waar was dat hij 2 miljoen dollar had neergeteld voor deze domeinnaam. Hij ging er niet direct op in, maar liet wel doorschemeren dat hij de naam niet voor niets had gekregen. En wat hij daarna zei was heel interessant. Ik parafraseer: ‘Ik kan investeren in een pand of ik kan investeren in het vastgoed van de toekomst: een domeinnaam. In een winkelstraat waar de hele wereld langsloopt’. Als hij dat zegt voel ik het ook meteen weer, je naam is zoveel meer waard tegenwoordig. Marco ziet de kans om Print.com te kopen langskomen, pakt het met beide handen aan en bouwt vervolgens een nieuw imperium op. Niet alleen Marco is blij natuurlijk, ook de persoon die Print.com verkocht wist dat namen echt heel veel waard kunnen zijn.

Print.com is natuurlijk lang niet zo’n sprankelende naam als Drukwerkdeal, dus er zal nog wat werk nodig zijn om het imago rondom zijn nieuwe dienst te versterken. Maar Marco kennende komt dat vast wel goed.

Vandaar de vraag van vandaag. Als je vandaag onbeperkt budget kreeg om een bestaande domeinnaam te kopen, welke zou je dan nemen?

7 reacties op “Wat is je naam waard?”

  1. De naam van een bedrijf kan inderdaad een essentieel onderdeel zijn van de totale branding van een bedrijf of merk. En zeker is het ook een belangrijk onderdeel van de story achter en van een bedrijf. Helaas is eigen vindingrijkheid daarbij veel ondernemers vreemd en wordt er niet zelden gretig ‘geleend’ van reeds bestaande merk- en bedrijfsnamen.

    Floris, weet jij in hoeverre een bedrijfs-/domeinnaam beschermd is en wanneer je een wel hele sterke en opvallende afleiding van een bestaande bedrijfs-/domeinnaam aan kunt vechten?

    • Als namen op elkaar lijken en je kunt aantonen dat je eerder was, dan maak je een hele goede kans. Neem nou Yoghurt Barn en Yoghurt Farm. Die laatste partij kwam er later bij en moest op straffe van vele duizenden euro’s snel die naam wijzigen. En als je een hele toffe originele naam hebt, dan sta je supersterk.

  2. Gaaf artikel. Overigens worden bedrijfsnamen in Nederland alleen beschermd wanneer ze in gebruik zijn. Dus een kvk registratie alleen is niet voldoende. Zonder daadwerkelijk gebruik van de handelsnaam in het maatschappelijk / economisch verkeer door bv visitekaartjes, advertenties, social media activiteiten, etc

    Gebruik je een naam wel actief en afzonderlijk dan wordt de gebruikte naam ook beschermd zonder toevoeging in het handelsregister. Natuurlijk is registratie bij de KVK aan te raden. Maar het onbreken van de handelsnaam “Koekenbakker” in het handsregister, wil dus niet zeggen dat deze naam niet beschermd kan zijn door daadwerkelijk gebruik en of door registratie van een merk in het europees of benelux merken register. Dus check dat goed voordat je tijd en geld investeerd in een bedrijfsnaam, handelsnaam of domeinnaam.

    Het handelsrecht beschermd je bedrijfsnaam / handelsnaam in enige mate, maar reken niet op te veel bescherming. Want in het handelregister filtert niet en accepteerd alle namen en de bescherming is vaak ook slechts regionaal, daarom staan namen als cafe het scheele hoekie of iets dergelijks soms ook meerderen malen in het handelsregister. Hierbij kan een cafe in Alkmaar die een bepaalde naam als eerste registreerde bij de KVK kan niet ingrijpen tegen een cafe in Maastricht met de zelfde naam. Ook beschermd de handelsnaam wet niet tegen andere braches, sportclub ajax en de brandblusser ajax kunnen elkaar niet verbieden. Een goede naam ook als merk registreren kan meer bescherming bieden.

    Thuisbezorgd versus thuisbezorgen is zeker ook een leerzame casus.

    Handelanamen versus domeinnamen is ook een specialisme opzich, het rare is dat in sommige gevallen een paar jaar oude handelsnaam via een geschil aansprak kan maken op een veel ouder domein. Bijvoorbeeld wanneer de domeinnaam inbreuk maakt op de handelsnaam door bijvoorbeeld door te linken naar een concurrent.

    Wat ook vaak voorkomt is dat een mooie domeinnaam actief te koop wordt geboden, dit kan als registratie te kwader trouw worden gezien. Dan maak je ook kans om de domein naam te verkrijgen via een geschil. Dergelijke procedures kosten minimaal 1000 euro dus vraagprijzen tot 1500 euro (meeste domeinnamen zitten daar onder) kan je beter gewoon overnemen. Want een ouder geregistreerd domeinnaam welke niet geregistreerd is te kwader trouw kan soms zelfs zo’n zaak winnen, wat in het ergste geval kan leiden tot het verbod om de naam te gebruiken die je wilde gebruiken.

    Wat ik zelf belangrijk vind is dat bedrijfsnaam Abc moet ook op twitter, facebook, linkedin, instagram, etc geregistreerd zijn. Dat is wel zo slim.

    Namen verzinnen, vinden etc is een stuk lastiger dan menigeen denkt. Veel juridische aspecten ook. Een goede naam (niet beschrijvende) zou ik zeker als merk registreren.

    • Dankjewel voor je uitgebreide reactie. Ik vertel ook in mijn e-book inderdaad meer over de checks die je moet doen rondom je naam. Namen verzinnen is inderdaad niet makkelijk, zeker niet als je je wilt onderscheiden en je klanten direct duidelijk wil maken waarom ze bij jou moeten zijn.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Share
Tweet
Share