3 tips om je creativiteit te boosten

Een naam bedenken kan een flinke worsteling opleveren. Hoeveel mensen zijn er wel niet maanden mee bezig om dé naam te bedenken? Dat is zonde van je tijd toch?

Twintig jaar op topniveau

Al meer dan twintig jaar werk ik voor bekende wereldmerken als Heineken, Samsung en Sony. Dat is creativiteit op topniveau. Het heeft mijn geleerd om anders te denken, nieuwe wegen te zoeken en beter te communiceren. Daarbij maak ik vaak gebruik van dezelfde mechanismes om mijn creativiteit op het hoogste niveau te laten werken. Ik heb veel gelezen over de werking van het brein en zie nu scherper dan ooit hoe het werkt. En hoe het niet werkt!

Tip 1: laat het los

Ken je de uitspraak: ‘de beste ideeën ontstaan onder de douche’? Vast wel. Bij mij werkt dat ook zo. Niet onder de douche, wel vaak tijdens een wandelingetje. Dat is voor iedereen anders. Maar de tip is: het idee komt vanzelf. Als jij jezelf overtuigd met gedachtes als: ‘het is lastig’, ‘ik kan dit niet’ en ‘ik ben niet creatief genoeg’ dan wordt dat een self-fulfilling prophecy. Je hersens zullen er alles aan doen om deze zichzelf vervullende voorspelling uit te laten komen. Als je de druk op het nadenken kan loslaten, komt het idee als vanzelf naar je toe. Dus hoe minder gehecht je bent aan de uitkomst, hoe beter je creativiteit.

Tip 2: ga wandelen

Het lijkt zo simpel. Even gaan wandelen. Toch doen we het niet. Ja, een wandelingetje voor of na de lunch. Maar een werkwandeling? En toch is dat een ijzersterke manier. Het is zelfs wetenschappelijk onderzocht. Groepjes mensen moesten een probleem oplossen en de wandelende groepjes waren er aanzienlijk beter in. Waarom? Je lichaam is in beweging, dus is een deel van je hersens met andere dingen bezig dan ‘het probleem oplossen’. En je krijgt nieuwe indrukken, je ziet weer eens wat anders dan je bureau. Last but not least, je krijgt een hoop extra zuurstof binnen, extra brandstof voor je brein.

Tip 3: stel een deadline

De deadline. Een rotwoord, want er gaat heus niemand dood als je het niet haalt. Maar je weet wel wat er bedoeld wordt. Door het stellen van een deadline dwing je jezelf om tot een resultaat te komen. Kun je gaan plannen wanneer je wat doet om tot dat resultaat te komen. Bijvoorbeeld, een uurtje brainstormen. De deadline is: het moment waarop je de keuze voor een naam gaat maken. Daarna moet je ook nog tijd hebben om je keuze uit te werken. Bijvoorbeeld door op papier te zetten waar jouw naam over gaat. Of welk verhaal je je klanten wil vertellen over je naam. Doordat je een hard keuzemoment instelt is er ook geen escape meer mogelijk. En kan er dus niet langer geworsteld of getwijfeld blijven worden. Dus pak je agenda en zorg dat je binnen twee weken helemaal klaar bent!

Extra tip: in mijn gratis online training Moeiteloos De Juiste Bedrijfsnaam Bedenken gaan er sowieso lichtjes bij je branden die gaan zorgen voor een nóg betere naam. Je kunt je nu nog inschrijven.

 

Ook interessant voor je:

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.