van de beste naam
Wat maakt nou een naam tot de beste naam? Is het de lengte van de naam? Het aantal lettergrepen? Met welke letter je begint? Nederlands of Engels? Creatieve of heel erg duidelijke namen? Ik zal je alvast wat verklappen, al deze zaken tellen mee, maar vormen niet het geheim van succes.
Dagelijks krijg ik mailtjes van ondernemers die met dit soort vragen komen. Ze snappen het belang van een sterke naam voor hun marketing en bekendheid. Ze vergeten alleen dat die naam echt ergens voor moet staan.
En hier draait het nou om bij een sterke naam. Niet dat je de juiste prijs hebt, ijzersterke service of het beste product. Dat hebben alle (goede) ondernemers allemaal in huis. Daar ga je je niet mee onderscheiden. Het geheim zit hem in hoeverre jij durft te laten zien waar je goed in bent. Waarin jij anders bent dan de rest. Dan pas kom je tot bekende namen als De Vegetarische Slager of Tony Chocolonely. Namen van merken die in hele korte tijd super succesvol zijn geworden. Niet alleen vanwege het product (sojaburgers en repen chocolade), maar ook de gedachte erachter die in de naam duidelijk wordt. De durf om een unieke plek in de markt te claimen (lekkere sojaburgers alsof ze van de slager komen en slaafvrije chocolade in een eenzame strijd tegen de andere merken).
Voor mijn nieuwe podcast die binnenkort verschijnt (De Zo Genaamde Podcast) sprak ik met creatieveling en ondernemer Ron Simpson. Bedenker van The Avocado Show. Een restaurant waar alles draait om maar één ding, de avocado. Ron mixte tijdgeest, een gezond menu en eten dat heel goed te fotograferen is in een prachtig concept. Het leverde hem geen windeieren op, The Avocado Show wordt nu (zelfs in Corona-tijd) uitgerold naar meerdere Europese vestigingen. Ook hier zie je het weer gebeuren: een duidelijke keuze die duidelijk terugkomt in de naam.
Ron Simpson en Floris Hülsmann bij de opnames van De Zo Genaamde Podcast
Dus wat is het geheim van de beste naam? Dat je eerst durft te kiezen. Dat je onderscheidend bent. En dat je dat heel goed laat zien aan de wereld. In je naam en in je missie.
Zet JA in de reacties als dit stuk resoneert!