Alle artikelen

Als je naam je in de weg gaat staan

Artikel

Als je

naam je in de weg gaat staan

Als je naam je in de weg gaat staan

Tien jaar geleden schreef ik me in bij de Kamer van Koophandel als ZZP’er. Ik weet het nog goed. Een spannende dag, want nu werd mijn freelance carrière opeens officieel. Eenmaal aangekomen bij de balie, een druilerige maandagochtend, werd de naam die ik bedacht had subiet afgewezen.

Wetten en regels met namen

Ik had me tot dan toe nooit zo verdiept in de wet- en regelgeving rondom namen. Ik wist dat ik nu twee dingen kon doen: naar huis gaan en een betere naam bedenken. Of ter plekke een nieuwe naam bedenken. Het werd dat laatste. De naam die ik binnen een minuutje had bedacht was Interactief Creatief. Geen hoogvlieger, maar ik dacht ‘zo belangrijk zal het ook wel niet zijn’. Fout gedacht!

In de jaren daarna kwam ik die naam telkens weer tegen en ergerde me er enorm aan. ‘Wat slecht bedacht’, dacht ik telkens weer. En ook al was de naam voor de buitenwereld nauwelijks zichtbaar – ik gebruikte hem niet op mijn website of voor mijn marketing – ik kwam hem dagelijks tegen. Op mijn bankpas, facturen en belastingbrieven bijvoorbeeld. Of dat een opdrachtgever met belde en zei: ‘Is die factuur van Interactief Creatief toevallig van jou?’. Het gaf me nooit een lekker gevoel om die naam tegen te komen. Dus toen ik een namenbureau startte, was een goede naam mijn belangrijkste doel.

De ommekeer

De naam die ik nu voor mijn bedrijf heb – Namarama – is nog steeds een feestje voor me. Ik ben er trots op, word er blij van en vertel iedereen die het wel of niet wil horen. Vaak krijg ik complimenten. En dat al meer dan vier jaar lang. De naam geeft me een boost.

Dat is natuurlijk wat ik elke ondernemer gun. Dat de naam jouw Noorden op je kompas is. Dat het je laat zien waar je naartoe wil. Maar ook je klanten. Dat die er blij van worden. Snappen waarom ze bij jou moeten zijn.

TIP

Wil je een nieuwe bedrijfsnaam nemen? Dan is dat makkelijk te regelen bij de KvK. Als je de naam hebt kun je die direct gratis inschrijven. Dat is een fluitje van een cent. Je kunt het allemaal online regelen. Maar weet wel waar je op moet letten, dat staat allemaal in mijn gratis e-book.

Wat nu?

Ik spreek ze elke week, de ondernemers die ‘klaar’ met hun naam zijn. Om diverse redenen. Maar vooral omdat ze er geen goed gevoel meer van krijgen. Gelukkig kan ik ze snel op weg helpen naar een nieuwe naam waar ze elke dag weer met trots naar kunnen kijken.

Ben jij al toe aan een nieuwe naam?

 

 

Ook interessant voor je:

Deel dit artikel:

[social_warfare buttons='twitter,pinterest,facebook,linkedin']

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *