klanten
Er is een interessante ontwikkeling gaande in de industrie. Met industrie bedoel ik bedrijven die aan andere bedrijven goederen verkopen. Business to business noemen we dat in goed Nederlands. B2B, om het af te korten.
Vage namen
De van oudsher traditionele producenten van bijvoorbeeld bouwmaterialen zijn gewend om hun producten gewoon te nummeren. Handig voor de bestellingen. Wil je gipsplaat van 260x60x0,95 cm met afgeschuinde kant? Dan bestel je de AK26095YX. Wil je de voor een badkamer geschikte versie met vochtwerende laag? Dan bestel je de AK26095TX. Toch is er een omslag gaande. Want de aannemers die deze spullen bestellen doen dat uiteindelijk voor hun klanten. Dat zijn gewone consumenten zoals jij en ik, die de rekening betalen. En als er op die rekening allemaal vage nummers en letters staan, moeten er nog heel veel vragen gesteld worden (zie ook mijn artikel over nummers als namen). Terwijl als de producten wat duidelijker namen hebben er veel meer overzicht is voor de consument.
Gietvloeren
Zelf werkte ik ooit aan namen voor de vloeren van Arturo. Zij hadden een nieuw soort gietvloer ontwikkeld die veel meer kleur en glans had dan de meeste matte gietvloeren. Ik dacht meteen aan ‘kleuren die spreken’. Dat combineerde ik met de merknaam Arturo, waar een Italiaanse klank in zit. Sprekende kleuren in het Italiaans werd: Parlare. Je zou er zelfs iets van parket in kunnen horen. Arturo hoefde er niet lang over na te denken en gebruikt de naam Parlare tot op de dag van vandaag. Ook het merk Rockwool deed al een voorzichtige poging. Hun nieuwe steenwol met waterafstotende toplaag kreeg de naam RockDuo. De geluidswerende platen heten nu RockSono. Goed bezig!
Familie van namen
Dit is iets wat je bij het bedenken van je bedrijfsnaam meteen al mee kunt nemen. Hoe kan je straks een familie van namen voor je diensten en producten hebben? Als je een café heet dat Brandstof heet, noem je je broodjes Super of Diesel en je cocktails Waterstof en Stroom. Noem je serveersters Tankbediendes. Zo vorm je een eenheid. Dat geeft extra veel herkenning voor klanten en werknemers. Zo heetten de werknemers van het beruchte bedrijf FYRE (heb je de docu gezien?) de Fyrestarters. De werknemers van Passion for Work heten Passionistas. Misschien ken jij ook nog een mooi voorbeeld? Plaats het in een reactie hieronder.