een goede naam is
Waarom Intertoys een goede naam is
Een tijdje terug werd ik door De Ondernemer en het AD gevraagd of Intertoys als naam moet blijven. De speelgoedketen is weer teruggekocht door de oorspronkelijke eigenaar, Blokker, en maakt een doorstart. Het begon er allemaal mee dat Intertoys failliet ging. Kort daarop werd het overgenomen door een Portugese investeerder en konden de winkels open blijven. Blokker ziet er blijkbaar toch nog brood in.
Wat is wijsheid?
Nederland kende daarvoor nog twee grote speelgoedwinkels, Bart Smit en Intertoys. Er vond een overname plaats en Bart Smit verdween als naam. Nu er weer een nieuw begin voor de keten aan lijkt te komen, is een naamsverandering dan wijs?
Ik reageerde in het interview al meteen met nee. Die naam moet gewoon blijven. Intertoys is geen geweldige naam an sich, al herken je er wel meteen een speelgoedwinkel in. Dat het voor kinderen misschien niet meteen duidelijk is als naam, is geen reden tot wijziging. Zoveel speelgoedwinkels zijn er niet en ze zullen altijd een enorme aantrekkingskracht hebben op kinderen. Maar de echte klanten zijn natuurlijk de ouders, die betalen het speelgoed. Zij kennen de namen al vele jaren en dus is het een merknaam die in vele hoofden gebrand staat. Dan is een naamswijziging, ook al zou die naam veel beter zijn, zonde van de naamsbekendheid.
Hudson’s Bay een goede naam?
Ik gaf ook het voorbeeld van Hudson’s Bay, dat niet zo lang geleden het loodje legde. Dit uit Canada afkomstige warenhuis kon de wedstrijd niet winnen. Ze namen alle toplocaties van V&D over, verspijkerde de panden voor ettelijke miljoenen, maar de klanten bleven weg. Waarom? De winkelformule was te onduidelijk en de prijs paste niet bij de klanten die ze voor ogen hadden. Dat in combinatie met een nietszeggende naam is in mijn ogen dodelijk voor je marketing. Ik zou eerder geadviseerd hebben om de naam V&D gewoon te blijven voeren, dan had je die slag alvast gewonnen.
Wanneer wel van naam veranderen
Ik zou drie hoofdredenen aangeven om je naam wel te veranderen. Als je echt niet tevreden bent met je naam, als je naam niet meer bij je propositie past of als je fuseert. Een of meer van deze redenen is genoeg reden tot een wijziging. Waarbij je de kans met beide handen moet aangrijpen om heel scherp te kijken naar wie je klanten nou eigenlijk zijn en welke naam hen het meeste aanspreekt.
Eens of oneens? Zet je reactie hieronder.