klank met je naam?
Wat doet klank met je naam?
Hoe je naam klinkt heeft een effect. Er wordt niet zo veel onderzoek gedaan naar naamgeving, maar nu en dan duikt er een interessante paper op. Dit keer gaat het over de invloed van voornamen en hoe we daarnaar kijken. Het blijkt namelijk dat de klank van je voornaam heel veel invloed heeft op het beeld dat mensen van je hebben. Ik weet zeker dat we deze uitkomsten ook op merk- en bedrijfsnamen kunnen projecteren.
Bekende namen
Eerst dacht men dat mensen de voornaam associëren met iemand die ze al kennen met dezelfde naam. Canadese onderzoekers hebben gekeken of de klank van de naam ook meetelt. En wat blijkt, die klank doet heel veel met onze perceptie.
Welke letters doen wat?
In mijn boek Maak je naam onvergetelijk beschreef ik ook al het kiki-boeba experiment. Mensen werden geconfronteerd met deze onzinwoorden en moesten er een vorm bij kiezen. Voor boeba was dat bijna altijd de ronde vorm en voor kiki de hoekige vorm.
Figuur 1. Het Kiki-Boeba Experiment uit ‘Maak je naam onvergetelijk’.
Nu blijkt het met de letters in je voornaam op eenzelfde manier te werken. Dus heb je een stemhebbende medeklinker in je naam (m, l, d of n) dan duidt dat op vriendelijkheid, emotionaliteit en georganiseerdheid. Heb je een stemloze medeklinker (de p of de t) dan denken mensen aan extraversie.
In dit artikel van de Canadese onderzoekers vroegen ze bijvoorbeeld of de eigenschap ‘opvliegend’ beter past bij Kurt of bij Noel, mensen die je nog nooit ontmoet hebt. Dat werd dus Kurt.
Het is niet zo dat mensen écht die eigenschappen hebben, maar bij het horen van de naam denken we dus van wel. Namarama zit vol met stemhebbende medeklinkers en komt dus vriendelijk over voor mensen die mij nog niet kennen.
Klanksymboliek
Gwilym Lockwood (dat is ook nog eens een mooie naam zeg), die een paar jaar geleden in Nijmegen promoveerde op klanksymboliek (en nu datawetenschapper is in Londen), is verbaasd dat de Canadezen een verband vonden tussen namen en persoonlijkheid. „Ik zou gedacht hebben dat jarenlange ervaring met echte mensen met die namen genoeg zou zijn geweest voor mensen om de klanksymbolische associaties te negeren”, mailt hij. „De ervaring van iemands persoonlijkheid tegenover je is zo veel sterker dan los een naam horen en je afvragen wat het voor iemand is.”
Wat nu te doen met klank?
Het heeft dus zeker zin om naar de klank van de bedrijfsnaam die je neemt te kijken. Hoe wil je overkomen op je klanten? Voor een antroposofische school kun je beter op zoek gaan naar de zachte klanken. En voor de naam van een stevig advocatenkantoor juist weer een extraverte klank.
Wat denk jij? Zie jij ook het verschil tussen harde en zachte namen? Zet je reactie hieronder.
Bron: NRC Handelsblad – 21 augustus – Ellen de Bruin