Alle artikelen

Hoe een designbureau tot de perfecte naam komt voor de opdrachtgever

Artikel

Hoe een

designbureau tot de perfecte naam komt voor de opdrachtgever

“Een naam voor je bedenken, ja leuk!”
Dat is wat de meeste designbureaus denken als ze de opdracht krijgen.
Iedereen kan toch een naam bedenken?
Dus dat varkentje wassen we wel even.

Ik snap het.
Het lijkt allemaal zo eenvoudig, het is iets wat je vaker hebt gedaan. De designbureaus waar ik mee werk, deden het allemaal wel eens zelf.
Maar is het je core business?
Weet je zeker dat je eruit haalt wat erin zit?
Dat je de ultieme naam voor je opdrachtgever vindt?

 

Hoe het meestal gaat
Het is de fijnste opdracht voor elk design agency; help ons met het ontwikkelen van een gloednieuw merk.
Kwijlend bekijken je de opdracht: jullie mogen de complete branding van dit merk gaan maken.
Het logo, de huisstijl, de complete strategie.
En natuurlijk… de naam!
A dream come true.

 

Maar dan…
Het echte designen kan natuurlijk pas beginnen als de naam er is. Je bent ervan doordrongen dat er een naam moet komen die:

  • zich duidelijk onderscheidt van alle andere namen in de branche
  • het merk in één klap sterk neerzet
  • de strategie van het merk volgt
  • begrijpelijk is
  • goed te onthouden is
  • makkelijk te spellen is
  • een vrije domeinnaam heeft
  • o ja, liefst een vrije .com
  • geen merkinbreuk maakt
  • jouw opdrachtgever een vreugdedansje doet maken

Een flinke puzzel dus, maar zeker niet onmogelijk.
Er wordt een brainstormsessie met de klant georganiseerd.
Er worden interne brainstorms gedaan.
Misschien wordt er zelfs nog wat hulp van buitenaf ingeroepen.
En dan is daar opeens een naam die perfect past als een deksel, die helemaal aansluit op de visie van de opdrachtgever. Het was een lange weg, maar nu staat iedereen juichend op de in hoogte verstelbare bureautafels. Een naam waar de strategie op aansluit als de latex bodysuit van Beyoncé.

 

De presentatie
Vol verwachting presenteer je de naam en dan gebeurt het… niet.
De klant ziet het niet, voelt het niet.
Je lult als Brugman, omdat je 100% overtuigd bent. Hoe kunnen ze nou niet zien dat dit de perfecte naam is?
“Denk er nog even over na”, zeg je als je de presentatie met gebogen hoofd verlaat.
Maar eigenlijk weet je het al. De naam belandt in de prullenbak en je staat 0-1 achter.
Er is een factor waar je geen rekening mee hield.
Een onzichtbare valkuil waar je telkens weer intrapt.
Eentje die je met designvoorstellen wel weet te tackelen. Maar niet met namen.
Het is de factor… emotie.

 

Hoe het ook anders kan
Laat ik je een snellere route geven.
Eentje waar je de valkuilen handig mee vermijdt.
Door een geheim wapen in te zetten.
Een wapen dat je geeneens geheim hoeft te houden, je kan er zelfs je opdrachtgever snel overtuigen van het nut ervan.
Een wapen dat de factor emotie als geen ander kent en weet hoe het werkt.
Dat wapen zijn wij, Namarama.
Je maakt gebruik van onze ervaren namenmakers, die vaker met dit bijltje hebben gehakt. Zo vaak zelfs dat het bijltje enorm scherp is en zorgt voor geslepen vakwerk. Door Namarama in te zetten voor het namenvraagstuk, ben je in één klap van een hoop strubbelingen af.
Namarama werkt al meer dan 5 jaar voor diverse toonaangevende designbureaus en helpt ze aan onvergetelijke namen. Voor bedrijven in binnen- en buitenland. Met een toegewijd team van namenmakers, linguïsten en merkadvocaten slagen we er altijd in om tot dé naam te komen. Onze methode zorgt voor een heldere samenwerking waarin opdrachtgever en bureau goed worden geholpen om snel tot resultaat te komen.
Dus ga je het weer opnieuw proberen, the old way?
Of ben je toe aan minder kopzorgen, een gestroomlijnd proces en 100% resultaat?
Laten we dan snel kennismaken.
Ook een bedrijfsnaam nodig die als familienaam voor al je onderdelen kan dienen?

Maak een afspraak met me.

 

 

Ook interessant voor je:

Deel dit artikel:

[social_warfare buttons='twitter,pinterest,facebook,linkedin']

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *