Alle artikelen

Maak van je bedrijfsnaam een familienaam

Artikel

Maak van

je bedrijfsnaam een familienaam

Let op, dit gaat niet over het omgekeerde: maak van je familienaam (je achternaam) je bedrijfsnaam. Dat kun je beter niet doen. Hoe dat zit beschrijf ik hier. Dit artikel gaat over hoe je met je bedrijfsnaam veel meer kunt dan je denkt.

Een bedrijfsnaam bedenken is één. Bedenken wat je verder nog allemaal met die bedrijfsnaam kunt doen is twee en net zo belangrijk. Want je geeft in eerste instantie het bedrijf een naam, maar vervolgens kun je ook nog allemaal andere onderdelen binnen je bedrijf van een naam voorzien. Denk bijvoorbeeld aan de diensten en producten die er verkocht worden. Of de vergaderzalen in het kantoor, krijgen die ook een naam? Het is ideaal als al die namen bij elkaar passen en een ‘familie’ vormen. Dat hoeft geeneens heel voor de hand liggend te zijn. Ik geef je een voorbeeld:

Ken je La Ruche? Dat is het restaurant wat je kunt vinden in De Bijenkorf. La Ruche, het klinkt wat chique, Frans… Of misschien als ‘rush’, je kunt er snel iets bestellen? Nee, La Ruche betekent de Bijenkorf, in het Frans. Bij de Bijenkorf vind je ook het classy modemerk Alvaere. Italiaans? Uit Rome of Milaan? Mis. Alvaere betekent ook weer bijenkorf, in het Italiaans. Dus zo zie je hoe je met één naam nog heel veel nieuwe betekenissen kunt creëren.

Het hoeft niet altijd een vertaling van een naam te zijn. Het kan zelfs met 1 letter! Dan doel ik op Apple die het meest ego-woord ter wereld van 1 letter hebben geclaimd: ‘I’ (ik). Dus werden het de iPhone, iPad, iWatch… Dat kan nu niemand meer nadoen.

Met een achternaam, een echte familienaam, wordt dat een stuk lastiger. Neem nou Heineken. Die naam betekent van zichzelf niks. En dus zie je dat het bedrijf worstelt met hoe ze de nieuwe producten van een naam moeten voorzien. 0.0. Silver. Origineel. The Sub. Blade. Daar zit geen enkele lijn in.

 

Familienamen kunnen overal

Het idee achter een set van namen die bij elkaar past is dat de herkenning veel makkelijker wordt. Het zorgt ervoor dat klanten nog sneller snappen dat een bepaald product het bedrijf hoort. Het voorkomt verwarring, geeft direct een voorsprong op de concurrentie en maakt de kans op merkentrouw een stuk groter. Wij mensen zijn nou eenmaal familie-gericht in onze kern. Als dat gevoel van geborgenheid en vertrouwen ook in het bedrijf zit, dan versterkt dat de kracht van de naam. De familienamen zijn te gebruiken voor:

  • Producten
  • Diensten
  • Gebouwen
  • Vergaderzalen
  • Andere ruimtes in het bedrijf
  • Machines
  • Netwerk, ICT, computers
  • Digitale diensten
  • Bedrijfstitels

Dat laatste voorbeeld is wel grappig, bedrijfstitels. Die zijn vaak nogal saai en obvious. Want noem je jezelf ‘Directeur’ of ‘Big Balloon’ als je de baas van ballonvaartbedrijf Bubble Up bent?

Ook een bedrijfsnaam nodig die als familienaam voor al je onderdelen kan dienen? Neem dan contact met ons op voor een vrijblijvend gesprek.

 

 

 

Ook interessant voor je:

Deel dit artikel:

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *