Alle artikelen

Is het slim om van bedrijfsnaam te veranderen?

Artikel

Is het

slim om van bedrijfsnaam te veranderen?

Afscheid nemen van een bedrijfsnaam roept een hoop onzekerheden op. Waarom zou je het veranderen? Vaak bestaat de naam al net zo lang als je bedrijf. Al je klanten kennen je bij deze naam. En dan heb je ook nog een mooie website die goed wordt gevonden.

7 redenen om je bedrijfsnaam te veranderen

Maar als je eerlijk bent, weet je dat de naam niet meer goed past bij wie je bent. Redenen kunnen zijn:

  • het bedrijf heeft een andere focus gekregen
  • de diensten of producten zijn totaal anders dan in het begin
  • de doelgroep is veranderd
  • je wil internationaler gaan opereren
  • de eigenaar (met zijn achternaam) zit niet meer in het bedrijf
  • er zitten nieuwe partners in het bedrijf
  • het bedrijf is gefuseerd

Dus verandering van koers, fusie of een andere directie, het zijn allemaal redenen die maken dat de bedrijfsnaam niet meer past. Dan voelt iedereen binnen (en zelfs buiten) het bedrijf dat de naam wat vreemd is. Maar kun je dan zomaar je naam veranderen? Want wat gebeurt er met je reputatie? Hoe vinden je klanten je nog?

Het begint met kijken naar de lange termijn. Wat is de visie van het bedrijf? Hoe ziet de toekomst eruit? Welk type klanten moeten er komen? Wat voor werknemers zijn ideaal? Als je met die blik naar de naam kijkt, kun je met zekerheid zeggen of een naamsverandering nodig is.

Vervolgens is het nooit zo dat je naam als donderslag bij heldere hemel verandert. Je kunt daar je bestaande klanten en leveranciers in meenemen. Stapje voor stapje. Zij zullen zich daardoor alleen maar meer betrokken voelen. En als de naamsverandering doorgevoerd is, kun je nog steeds een tijd ‘voorheen Naam X’ bij de naam zetten.

“The only constant thing is change”

Een nieuwe naam is nieuws. Je schudt er iedereen die met je te maken heeft even goed mee wakker. Zeker als het nu een naam is die past als een maatpak. Een bedrijfsnaam waar je trots op kan zijn en je jouw klanten mee laat zien waar je voor staat. Het is niet de makkelijkste weg, maar zet wel de luiken naar de toekomst wijd open voor je bedrijf.

Deze bedrijven gingen er – succesvol – voor:

Is de keuze nog lastig? Neem dan contact op voor een vrijblijvend consult over jouw bedrijfsnaam.

 

 

 

Ook interessant voor je:

Deel dit artikel:

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.