Alle artikelen

Hoe bedenk je een bedrijfsnaam?

Artikel

Hoe bedenk

je een bedrijfsnaam?

Elke (startende) ondernemer komt deze vraag onherroepelijk tegen. Hoe bedenk je een bedrijfsnaam? Waar begin je? Wat is een goede naam? En wat mag er wel en niet met namen? In dit artikel krijg je antwoord op al deze prangende vragen. Zodra je je er wat meer in gaat verdiepen gaat er een wereld voor je open.

Alles begint met een idee. Een plan. Een businessplan. Het vormt zich in je hoofd en moet de wereld in. Alleen… je mag pas echt beginnen als er ook een naam voor is. Dat is zelfs verplicht, een inschrijving bij de Kamer van Koophandel is nodig en dus ook een naam. Let wel, een naam die mag en kan. Ook daar zijn regels voor, daar kom ik zo op terug.

Het eerste wat je moet doen is duidelijk kunnen vertellen wat je plan is. Wat je gaat doen. Dat is soms heel eenvoudig, “Ik ga een restaurant beginnen”. Soms wat ingewikkelder: “Wij ontwikkelen software die managers helpt hun werknemers de juiste taken uit te laten voeren.”. Maar als je het niet in een paar zinnen kan uitleggen, dan is het nog niet goed.

Dan moet je weten voor wie je het doet? Je denkt nu misschien, “Floris ik dacht dat je me tips over een bedrijfsnaam bedenken ging geven?”. Snap ik, maar dit voorwerk is allemaal nodig om tot die naam te komen. Als je niet weet wie straks je klanten zijn, dan weet je ook niet wie jouw naam leuk moet gaan vinden. Want dat is de kracht van een goede bedrijfsnaam, je klanten moeten het kunnen herkennen en onthouden. Zodat ze het weer kunnen doorvertellen en er een mond-tot-mondreclame op gang komt. Met een naam waar drie X’en en een Z in zitten wordt dat knap lastig. Dagelijks help ik bedrijven met het vinden van de beste naam en dit zijn precies dezelfde stappen die ik met ze neem.

Nu je weet wát je gaat doen en voor wie je dat gaat doen, kun je namen gaan bedenken. In mijn boek “Maak je naam onvergetelijk” leg ik je gedetailleerd uit hoe je dat kunt doen. Begin gewoon met de woorden die er in je opkomen als je kijkt naar je plan en klanten. Vaak zijn deze eerste ideeën nog niet goed, maar ze geven wel al richting. Je kunt naar woorden gaan kijken die er in de buurt liggen. Daarmee bedoel ik synoniemen of anders gespelde woorden. Denk bijvoorbeeld aan een hovenier die met tuinen werkt, dan komen er woorden op als groen, gras, natuur, tuin, zon, water. Je kunt ook woorden gaan verbasteren door ze anders te spellen, GRAZ, NATUR, SON. Of woorden samenvoegen, GRAZON, WAZON. Het hoeft niet meteen goed te zijn, het is fijn om lekker veel te verkennen. Ga in deze fase nog niets opzoeken! En schrijf alles op en kijk er een dag (of week) later nog eens naar.

Dan komt de pijnlijke fase… het opzoeken van de bedrijfsnamen die je leuk vindt. Kies minstens drie favorieten uit je lijstje en zoek ze op Google. Kijk of de domeinnaam vrij is. Is die niet vrij? Kijk of er een alternatief mogelijk is (andere extensie of anders spellen of er iets voor of achter zetten, GrazonTuinen bijvoorbeeld als Grazon al weg zou zijn). Kijk ook of niet grote concurrenten opduiken met dezelfde naam. Ik zei al dit is een pijnlijke fase, vaak kom je erachter dat wat je bedacht hebt ook al door andere bedrijven is bedacht. Soms betekent dat dat je helemaal opnieuw kunt beginnen. Maar dat is juist goed, het betekent dat je iets gaat bedenken wat nog nooit eerder is bedacht! Waar de concurrentie het nakijken op heeft.

Vervolgens kun je nog een check doen bij BOIP.int, het bureau waar alle merken ingeschreven worden. Ook jouw merk mag hier tussen staan mits het maar in een andere branche is. Dat is even wat zoekwerk. Vind je het teveel zoekwerk, dan kun je het uitbesteden aan een merkgerechtigde of merkenbureau. Zij kunnen je nog meer vertellen over wat mag en niet mag met namen. Zelf maakte ik een checklist. Die vind je hier.

En download vooral mijn gratis e-boek “Check je naam”, dan heb je nog meer professionele tips in handen. Heel veel succes met het bedenken van je bedrijfsnaam.

Ook interessant voor je:

Deel dit artikel:

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.