Alle artikelen

Je bedrijfsnaam laten bedenken

Artikel

Je bedrijfsnaam

laten bedenken

Afgelopen week liep ik door de stad en viel het me weer op hoeveel bedrijven de verkeerde naam hebben gekozen. Je ziet de worsteling van de ondernemers erin terug. Ze wilden het niet te moeilijk maken, maar eindigden daarom met de foute keuze. Daar zit een psychologische valkuil achter die ik hier graag verder toelicht.

 

Zelf je bedrijfsnaam bedenken

Er is een reden dat er vaak voor een ‘slechte’ naam gekozen wordt. Ik zet dat even tussen aanhalingstekens, omdat voor elke naam wel iets aan te merken valt. Vaak zijn het namen waar de onderneming zichzelf mee tekort doet. De naam is dan:

  • Onduidelijk (zegt niet wat het is)
  • Lastig te onthouden (te lang of onbegrijpelijk)
  • Lastig te spellen (rare lettercombinaties)

Wie zelf een bedrijfsnaam gaat bedenken, vindt vaak eerst allemaal open deuren. En wat blijkt dan? Die namen bestaan al. Sterker nog, ze worden al lang door je directe concurrent gebruikt (kom je al googelend achter). En dan valt de keuze vaak op een slechte naam, omdat het een zoeken naar een goede naam onmogelijk lijkt.

 

Waarom gaat het zo vaak fout?

Hoe komt het nou dat iedereen denkt het zelf wel op te kunnen lossen? Dat komt omdat we dagelijks omringd worden door bekende namen. Op gevels, op websites, op telefoons, op computers. Op tv, op de radio. Overal hoor en zie je namen die erin investeren om bekend te zijn. Dan lijkt het bijna logisch om je computer Apple te noemen of je schoenmerk Nike. Maar als nieuw bedrijf is het onlogisch om een onduidelijke naam te kiezen. Want niemand kent je nog. Dat kan vaak nog jaren duren.

Vandaar de keuze om een specialist erbij te halen om je bedrijfsnaam te laten bedenken. Die komt niet met open deuren of onspelbare namen. Sterker nog, die komt met een oplossing die je zelf nooit had kunnen bedenken. Het is tenslotte niet je core business om bedrijfsnamen te bedenken.

Net zoals je voor een knieoperatie liever een kniespecialist hebt dan een dokter die overal goed in is. Je wil de beste oplossing met de beste mensen. Vandaar dat de investering alleen maar kan meevallen.

 

 

Ook interessant voor je:

Deel dit artikel:

[social_warfare buttons='twitter,pinterest,facebook,linkedin']

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *