punt met je bedrijfsnaam
Je bedrijfsnaam is het begin en het einde van je bedrijf. De alfa en de omega. De start en het eind. Iedereen die met jouw bedrijf in contact komt, klanten, leveranciers, de Belastingdienst (!) hebben jouw bedrijfsnaam hard nodig. Waarom lukt het dan zovelen niet om een juiste bedrijfsnaam te bedenken?
We denken te makkelijk over onze bedrijfsnaam
Er zijn twee kampen te onderscheiden in de wereld van bedrijfsnamen. Veel bedrijven denken er te makkelijk over, verreweg de grootste groep. Zij pakken wat ze al kennen, wat de rest doet. Dan bedenken ze een bedrijfsnaam met hun achternaam erin (Jansen Vervoer of Pieterse Planten). Of een bedrijfsnaam die precies zegt wat ze doen of verkopen (koelkasten.nl of kleertjes.com). Makkelijk en dus ook makkelijk te vergeten.
De andere groep denkt er veel te moeilijk over. Zij gaan de naam voorzien van allemaal nieuwe letters of – nog erger – cijfers. Syntus, Zyntuss, Zintuz. Ik heb ze allemaal voorbij zien komen. Access, Axess, Exesz. Brrrr, om de koude rillingen van te krijgen. Ik heb medelijden met de medewerkers van deze bedrijven die levensjaren verspillen aan het constant spellen van de bedrijfsnaam. Good4You!
Wil je een bedrijfsnaam bedenken, verlaat dan onmiddellijk deze twee kampen. In plaats daarvan ga je nadenken over wat je wil uitstralen. Welke oplossing je biedt. Wat voor klanten je wil aantrekken. Welke sfeer je biedt. Maak een punt met je naam! Namen die dat in zich hebben zijn bijvoorbeeld Harborn, Taste Like Chicken en upMention. Geen achternamen, geen rare spelling, wel de opening naar het verhaal dat je je doelgroep wil vertellen.