Alle artikelen

De verborgen liefdes van bedrijfsnamen

Artikel

De verborgen

liefdes van bedrijfsnamen

Ik heb me net door het trends report van merkbureau Cosearch geworsteld. Zij doen wereldwijd merknaam registraties en weten waar ze het over hebben. Ik deel hier de belangrijke inzichten met je.

In de VS zijn ze blijkbaar dol op “love”. Letterlijk. In bijna elke top 10 van veelgebruikte merkwoorden komt “love” voorbij. Toegegeven, als je het nieuws volgt zouden ze daar wel wat meer liefde kunnen gebruiken. Ondertussen omarmen wij in Europa steeds vaker het woord “green”. Waarom zou dat zijn?

Nog een opvallende speler: “life”. In de Verenigde Staten al jaren de onbetwiste nummer één — en ook in Europa staat ‘ie hoog. Waarschijnlijk voelen mensen zich toch graag springlevend bij het uitzoeken van een nieuwe merknaam.

 

Waarom is dat relevant?

Nou, als jouw bedrijf, startup of multinational met zo’n “love-laden” of “greenish” naam komt, kun je onbedoeld in een rijtje van 200 soortgelijke merken belanden. En dat maakt het vinden van een onderscheidend (en juridisch vrij) plekje ineens een stuk lastiger. Met als gevolg dat je opeens door een advocatenkantoor wordt aangeschreven of je wil stoppen met je bedrijfsnaam. Dat kan als je alle branding en bestickering al gedaan hebt een duur grapje worden.

Zelf vind ik het schitterend om de balans te zoeken. Enerzijds wil je aansluiten bij wat mensen aanspreekt (ja, die mooie buzzwords), anderzijds moet je vooral niet verdrinken in de zee van “LoveThis” en “GreenThat.” Dáár komt mijn voorliefde voor taal in combinatie met merkonderzoek om de hoek kijken. Het is net zoiets als ‘n kat die over ’t toetsenbord loopt: soms krijg je iets geniaals, maar vaker wordt het gewoon… chaos.

Hoe dan wel? Daarvoor heb ik inmiddels een geweldige methode ontwikkeld waarmee ik dagelijks weer bedrijven en ondernemers aan een nieuwe naam help. De eerste stap is een verkennend gesprek. Dat kun je hier met me afspreken.

Als je vragen hebt over deze trends of sparren wilt over een nieuwe naam, stuur me gerust een bericht.

 

OOK INTERESSANT VOOR JE:

Deel dit artikel:

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *