Alle artikelen

Domeinnaam Versus Bedrijfsnaam

Artikel

Domeinnaam Versus

Bedrijfsnaam

Veel mensen denken nog steeds dat een domeinnaam en een bedrijfsnaam hetzelfde zijn. Of dat als je een domeinnaam hebt geclaimd, dat je dan recht op die naam hebt.

Helaas is dat niet zo. Je dient een bedrijfsnaam op te geven aan de Kamer van Koophandel, en als je er recht op wil hebben, dan geef je de naam aan het Benelux Bureau voor de Intellectuele Eigendom op (boip).

De andere kant van het verhaal is dat veel mensen de naam die ze bedenken meteen als verloren beschouwen als ze zien dat de .nl domeinnaam al bezet is. Zonde! Want er zijn heel veel alternatieven te bedenken:

  • De domeinnaam veranderen met ‘wijzijnNaam’ ervoor te zetten of ‘ditisNaam’
  • De domeinnaam veranderen door een letter in de naam aan te passen (bijvoorbeeld: Markt wordt Marqt)
  • Gebruik maken van een alternatieve extensie, zoals .online, .agency, .xyz en zo zijn er nog veel meer mogelijkheden

Ook domeinen zoals .ai zijn superpopulair geworden, vooral omdat kunstmatige intelligentie steeds meer invloed krijgt. Ondertussen blijven vertrouwde extensies zoals .nl en .be onverminderd populair, omdat lokale bedrijven het liefst dicht bij huis blijven (blijkt uit onderzoek van het Global Domain Report, gedaan door Sedo).

Daarnaast winnen lokale en stadsgerichte domeinen terrein. Of je nu in Amsterdam, Tokyo of Berlijn woont, steeds vaker zie je domeinnamen die precies vertellen waar je bent. Het is net als een digitaal visitekaartje, maar dan eentje waarmee je meteen indruk maakt op je buren én je klanten.

Kortom, 2025 wordt het jaar waarin namen persoonlijker, creatiever en hopelijk vooral leuker worden.

 

OOK INTERESSANT VOOR JE:

Deel dit artikel:

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *