Alle artikelen

Nationale Naamprijs, hoe kun je winnen?

Artikel

Nationale Naamprijs,

hoe kun je winnen?

Ik ben heel blij dat de Nationale Naamprijs zoveel aandacht krijgt. Een award voor de mooiste, leukste, beste namen van Nederland. Bedrijfsnamen maar ook merknamen komen in aanmerking. En er is een speciale prijs voor de sterkste rebranding.

De namen mogen door iedereen ingezonden worden, ook als je ze zelf niet bedacht hebt, maar gezien hebt. De naam van een restaurant. Een naam die je op een voorbijrijdende truck op de snelweg zag. De naam van een product uit de supermarkt. We gaan niet wachten op de fabrikanten en ondernemers, nee jij mag elke favoriete naam inzenden. Vaak hebben ondernemers geeneens meer door hoe goed hun naam eigenlijk is. Of hebben ze nog niet van deze prijs gehoord.

Maar waar worden de namen op beoordeeld?

  1. De naam moet origineel zijn
    Geen kopie, geen generiek verhaal. We zoeken namen die fris aanvoelen, iets eigens hebben in klank, gedachte of uitstraling.
  2. De naam is tot stand gekomen in 2014
    Alleen namen die vanaf 2014 in gebruik zijn genomen doen mee.
  3. De naam moet actief zijn in Nederland
    Het merk, product of bedrijf moet op dit moment herkenbaar zijn op de Nederlandse markt. Het mag dus wel een buitenlands product of merk zijn.
  4. De naam moet goed scoren op de As van Herkenbaarheid
    De As is beschreven in mijn boek Maak Je Naam Onvergetelijk. Niet te functioneel en niet te abstract. We zoeken namen die spannend genoeg zijn om op te vallen, maar nog steeds begrijpelijk en passend.
  5. De naam moet kloppen
    De naam moet kloppen met wat het merk doet of wil uitstralen. Vorm en inhoud horen bij elkaar.
  6. De naam moet plakken
    Of het nu komt door klank, ritme, verhaal of vorm: een goede naam blijft in je hoofd zitten.

Wil je nog meer over de achtergrond van de Nationale Naamprijs weten? Lees dan dit artikel in De Ondernemer.

Binnenkort komt de jury bij elkaar om de winnaars te kiezen. Inzenden kan nog tot 16 mei!

 

Inzenden doe je hier.

 

 

OOK INTERESSANT VOOR JE:

Deel dit artikel:

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *