Alle artikelen

Vijf redenen om je bedrijfsnaam te veranderen

Artikel

Vijf redenen

om je bedrijfsnaam te veranderen

Vijf redenen om je bedrijfsnaam te wijzigen

Is het slim om je bedrijfsnaam te wijzigen? De eerste vraag die je moet stellen is: is het nodig om je bedrijfsnaam te wijzigen? Als er geen noodzaak is, dan hoef je het niet te doen. Vaak ben je al ‘getrouwd’ met je bedrijfsnaam. Je gebruikt de naam al jaren, je klanten kennen je met die naam, het staat op al je kaartjes, papieren, e-mails. Het staat misschien zelfs groot op je pand. Dan klinkt een nieuwe naam voor je bedrijf als een zware operatie. Een echtscheiding bijna. Dan is het moment gekomen om de voor- en nadelen tegen elkaar af te wegen. Wat helpt, is dat je weet waar je op moet letten. Ik geef je hier de belangrijkste redenen om de naam van je bedrijf te veranderen.

 

1. De naam past niet meer bij de activiteiten

Ze zeggen weleens dat een ondernemingsplan maken hetzelfde is als een vakantie plannen. Je weet wel waar je naar toe wil, maar het wordt zelden zoals je je het had voorgesteld. Het zwembad bleek een stuk kleiner dan op de foto’s, het weer viel tegen en het eten was vies. Kortom, het was niet zoals je het van tevoren had bedacht. Zo is het ook met je onderneming. Je leert al doende wat werkt en wat niet, je maakt nog eens een andere afslag en voor je het weet verkoop je ijsjes in plaats van hot-dogs. Dan is ‘De Hete Hond’ misschien niet meer de beste naam voor je bedrijf. Neem eens in de vijf jaar je activiteiten nog eens onder de loep en kijk of jouw naam daar nou echt goed bij past. Wordt het tijd om je bedrijfsnaam te veranderen?

 

2. Jouw achternaam is de bedrijfsnaam

Heel veel ondernemers starten met hun eigen naam als bedrijfsnaam. Niets mis mee zou je denken, het is tenslotte JOUW bedrijf. Maar als het goed is groeit je bedrijf met de jaren. Er komen werknemers bij en natuurlijk veel nieuwe klanten. Die kijken allemaal naar één persoon in het bedrijf, de man of vrouw met dezelfde achternaam: naar jou! Als het goed gaat, is dat fijn. Als het fout gaat… minder leuk. En als je het bedrijf verkoopt, lijkt het bedrijf nog steeds van jou. Ik ken veel verhalen van bedrijven die zijn overgenomen en dan niet meer volgens de standaard van de naamgever werken. Kijk maar naar de familie Blokker, die hadden al hun winkels verkocht. Toen het slecht ging wilden ze alles weer terugkopen. Ze konden het niet loslaten. Als je oog hebt voor je toekomst, gebruik dan niet je achternaam als bedrijfsnaam.

 

3. Je gaat fuseren

Fusies zijn onvermijdelijk voor bedrijven die willen groeien. Je hebt op dat moment drie opties. 1) De naam van het grootste bedrijf wordt de hoofdnaam. 2) De namen van de bedrijven worden samengevoegd. 3) Er komt een nieuwe naam.

Wat je nooit moet vergeten is dat een bedrijfsnaam ook een bedrijfscultuur met zich meebrengt. Als die naam in een fusie verdwijnt (zoals in optie 1) dan verdwijnt ook de cultuur. De mensen uit het bedrijf zullen zich dan moeten schikken naar de nieuwe cultuur. Als beide namen blijven bestaan dan blijven ook de culturen bestaan. Het leidt alleen tot een gedrocht van een naam, zoals VODAFONEZIGGO. Met alle interne spanningen van dien. Hoor je bij het Vodafone-team of bij het Ziggo-team? De reden om een geheel nieuwe naam voor je bedrijf te kiezen is dat je gaat werken met een nieuwe energie en nieuwe focus.

 

4. De naam krijgt een nieuwe betekenis

Een aantal bedrijven zag in 2014 hun omzet kelderen. De reden? Ze droegen de naam ISIS. Dezelfde naam die een terroristische organisatie zichzelf had aangemeten. Van een eeuwenoude chocolatier in België tot een betaalsysteem in de Verenigde Staten, allemaal zagen ze zich genoodzaakt de naam van hun bedrijf te veranderen. Het is domme pech, iets wat je niet kunt voorzien. En nu Corona bier. Dat beraadt zich nog steeds over het wel of niet veranderen van hun bedrijfsnaam.

 

5. De naam trekt geen of verkeerde klanten aan

‘We horen vaak dat we klanten verrast zijn door onze hoge kwaliteit’, is een voorbeeld van hoe je naam de verkeerde indruk kan wekken. Als je naam een beetje duizend uit een dozijn is, dan zijn de verwachting vaak niet hoog. Door een naamswijziging in te zetten kom je niet alleen bij de juiste mensen uit. Ook kan het je huidige klantenkring weer even wakker schudden. Want een naamswijziging is nieuws. Je zult makkelijk veel publiciteit ermee vergaren. Iedereen wil op de hoogte zijn van het hoe en waarom van je wijziging. Dé kans om voor eens en altijd duidelijk te maken welke klanten jij zoekt.

 

Ben je nieuwsgierig hoe Namarama je kan helpen aan een geweldige naam? Of sta je op het punt om jouw bedrijfsnaam te veranderen en kun je hier wel wat hulp bij gebruiken? Neem dan contact met ons op en dan vertellen we je vrijblijvend onze opties.

 

Vond je dit een waardevol artikel? Zet het in de reacties hieronder.

 

 

Ook interessant voor je:

Deel dit artikel:

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *