Alle artikelen

Dit is waarom niemand ontkomt aan voice search

Artikel

Dit is

waarom niemand ontkomt aan voice search

Voice_search met Google Home
Google Home voor voice search

Gaat voice search de wereld veroveren?

Voice search verandert de manier waarop we zoeken. Dan is het wel zo handig om daar met je bedrijfsnaam rekening mee te houden. Ik hoor de tune van The Voice… of Holland al in mijn hoofd als het over ‘voice’ gaat. De stoelen draaien om want dit is de nieuwe rijzende ster op het web. Voice search is een ontwikkeling die niet te stoppen is en dus ook enorm veel invloed op bedrijfsnamen zal hebben. Vorig jaar was al mee dan 20% van de mobiele zoekopdrachten ingesproken in plaats van ingetypt. En dat getal blijft alleen maar stijgen. Voice search is hot, mag je wel zeggen.

 

Wat is voice search?

In plaats van je zoekopdracht in te tikken, maak je nu gebruik van je stem. Dat is voor veel mensen nog even wennen, maar een nieuwe generatie is er al hard mee bezig. Zo kun je de Google Home kopen, een slimme speaker die je thuis kan neerzetten. Door ‘Hey Google’ of ‘OK Google’ te zeggen begint het apparaat naar jouw zoekopdracht te luisteren en komt met een antwoord. Het apparaat herkent de verschillende stemmen in jouw huishouden en reageert daarop. Naast zoekopdrachten kun je er ook muziek mee afspelen, je lampen mee aanzetten en vluchttijden checken. Door dingen uit te spreken gaat alles veel sneller dan dat je het moet typen. Ook hoef je geen smartphone tevoorschijn te halen. Je vraagt en het antwoord komt eraan. Google is daar zelfs zo enthousiast over dat ze net de Home Mini hebben uitgebracht. Voor de spotprijs van 60 euro. Probeer dan maar eens nee te zeggen. Maar niet alleen Google heeft zo’n apparaat. Ook Apple (Homepod) en Amazon (Alexa) doen mee. Zo staat in de Wall Street Journal dat Amazon inmiddels 10.000 werknemers heeft aangetrokken die puur en alleen aan de optimalisatie van Alexa werken.

 

Hoe zoek je met voice search?

Wanneer je met voice search gaat zoeken gebruik je dus je stem voor een zoekopdracht. Daardoor gaan de zoekopdrachten net even anders dan als je ze typt. Doordat het makkelijker is dan typen, ga je al gauw hele zinnen gebruiken. Dus in plaats van ‘supermarkt Deventer’ stel je eerder een hele vraag. ‘Waar kan ik hier in Deventer een supermarkt vinden?’. Reken maar dat dit invloed heeft op hoe mensen naar je zoeken. Helemaal als ze je al kennen en dus zoeken naar een ‘Jumbo’ of ‘Albert Heijn’ dan is het wel zo handig dat jij ook een naam hebt dat zo’n apparaat herkent.

 

Maar er is nog iets aan de hand. Bij de thuisapparaten zonder scherm, zoals Home en Alexa, zie je geen zoekresultaten. Het eerste resultaat wordt voorgelezen. Je ziet geen tekst. Geen andere opties. Geen namen. Je moet dus op de eerste plaats staan. Minstens met jouw naam als daar direct op wordt gezocht. Dus check dat, sta je bovenaan in Google met jouw bedrijfsnaam?

 

Natuurlijk zoeken mensen thuis naar andere dingen dan op een smartphone. Maar het geeft toch te denken. Wat zijn de gevolgen voor ons zoekgedrag? Veel van de gesproken zoekopdrachten worden gedaan door mensen die onderweg zijn, aan het stuur zitten en niet kunnen typen.

 

Wat zijn de gevaren voor je bedrijfsnaam?

Zoals ik net al beschreef, je naam moet bovenaan staan als die los wordt gezocht. Dat betekent dat het niet handig is als je een concurrent hebt met dezelfde naam. Of een naam die erop lijkt. Je kunt natuurlijk nu al op je eigen smartphone testen of jouw naam begrepen wordt. Ik schreef hier al eerder over.

 

Daarnaast moet je gaan nadenken over welke resultaten je site gaat teruggeven. Bijvoorbeeld dat mensen snel snappen welke dienst je levert. En wat jou uniek maakt. Dat kan middels een FAQ (Frequently Asked Questions) op je site waar je dieper op de vragen kunt ingaan die klanten aan je kunnen hebben. Of in tekst van de ‘snippet’ die bovenaan komt bij je zoekopdracht.

 

Hoe ga je hiermee om?

Als naamgever vind ik het belangrijk om deze ontwikkeling heel serieus te nemen. Vooral nieuwe bedrijven die zich echt willen onderscheiden met hun naam moeten ook auditief sterk zijn. Neem het dus mee in je beslissing van de nieuwe naam die je kiest. Sowieso vind ik namen die je drie keer moet spellen niet handig. Elke keer je e-mailadres doorgeven aan iemand anders duurt dan onnodig lang. Plus dat er fouten gemaakt kunnen worden waardoor mensen je niet kunnen bereiken. Is jouw naam al voice search proof? Ik lees het graag in de reacties hieronder.

Binnenkort meer hierover: hoe spraakgestuurd internet ons denken en handelen verandert.

 

 

Ook interessant voor je:

Deel dit artikel:

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *