dikke pech?
Wat doe je als je domeinnaam al weg is?
Je kent het vast, heb je eindelijk na lang zweten en zwoegen de ultieme naam voor je bedrijf bedacht, blijkt ie al te bestaan. Een snelle check op Google leert je dat de het .nl domein al lang gebruikt wordt door iemand anders. Jouw naam, die je net met veel moeite hebt bedacht. Je ziet al je plannen al meteen in het water vallen, klanten gaan je nu nooit vinden, je bent al bijna failliet voordat je begonnen bent.
Hoe ga je om met een naam die al bestaat?
Hoe kan het nou dat iemand anders al op dit briljante naamidee is gekomen? Als je verder gaat zoeken, bijvoorbeeld in het register van de Kamer van Koophandel, zie je dat deze naam ook nog eens als handelsnaam is geregistreerd. Want, als jij je bedrijfsnaam opgeeft bij de KVK dan is de naam ook meteen geregistreerd en kan niemand anders ermee vandoor. Of toch wel? Ja, je kunt tegenwoordig zelfs de meest alledaagse namen opnieuw voor jezelf claimen. Dankzij deze tip kun je toch die geweldige naam die je altijd al wilde hebben helemaal voor jezelf krijgen.
Een korte geschiedenis
Even terug in de naamgeschiedenis. Vroeger waren veel namen gebaseerd op achternaam of locatie. Met locatie kon een ondernemer een gebied voor zichzelf claimen. De Amstelveense schilder. De Brabantse vlaaienmaker. De Gelderse worstenfabriek. En dan de achternamen. Bols, Heineken, Albert Heijn. En toen kwam het Internet. Dat internet gaf ons weer een hele nieuwe ruimte om namen op te claimen: het .nl domein. Dus zijn er nu veel bedrijven die hun naam hebben gebaseerd op het feit dat ze als eerste de .nl domeinnaam konden krijgen. Het nieuwste fenomeen in internetland zijn de nieuwe domeinextensies, waar er dagelijks nieuwe van bijkomen. Daar zit het verborgen goud.
Zo kan het ook
Want wat je doet als je een bedrijf bent dat coole chatbots gaat bouwen en je hebt een geweldige coole korte naam bedacht: FLOW, dan denk ik meteen: kan niet. Gaat niet werken. Of je de naam nou goed vindt of niet. Flow. Dat is al lang weg. Dat is een tijdschrift. Dat is een webwinkel. Er zijn wereldwijd zelfs bijna 20.000 registraties met Flow. Dus. Whatever. Next. Maar nee, zij gebruiken ‘artificiële intelligentie’ en hebben daarom een .ai domein gekocht. Flow.ai. En dát is dan ook meteen hun bedrijfsnaam. Er was nog geen enkel bedrijf ter wereld dat Flow.ai heette. Dus niet alleen ‘Flow’ maar de héle naam inclusief de url.
Dus daar moet je naar kijken. Is er een domeinextensie die naadloos past op wat jij doet? Er zijn er meer dan je denkt. .shop, .online, .law, .coach… Probeer daar dan je naam van te maken. Registreer jezelf met de complete naam, inclusief de extensie. Op die manier kan niemand je wat maken. En kun je zelfs de meest voor de hand liggende namen claimen.
Nog een tip
Een andere tip is om je domeinnaam net iets anders te verwoorden. Dus als je een bank bent die Knab heet, dan maak je er KnabBank.nl van. Of LetsgoKnab. Of WijzijnKnab. Zolang het maar past bij de uitstraling die je voor ogen hebt.
NB: Check altijd goed of de naam die je gebruikt niet al bestaat in dezelfde branche. Je merknaam kan best DOVE zijn, tenzij je zeep of chocolade gaat fabriceren. Je moet echt totaal iets anders doen.
Dus, wat let je? Hoe zou jij het aanpakken? Plaats hieronder je reactie!