Alle artikelen

Op zoek naar een leuke bedrijfsnaam? Dit zijn de finalisten van de Nationale Naamprijs 2025

Artikel

Op zoek

naar een leuke bedrijfsnaam? Dit zijn de finalisten van de Nationale Naamprijs 2025

Een bedrijfsnaam bedenken is een vak apart. Het lijkt simpel, maar de juiste naam kiezen is cruciaal voor herkenning, aantrekkingskracht en vertrouwen. Of je nu een merknaam bedenkt voor een nieuw product of een originele bedrijfsnaam zoekt die opvalt in een drukke markt — de juiste keuze maakt echt het verschil.

Daarom organiseren we vanaf nu elk jaar de Nationale Naamprijs. Niet alleen om het vak van naamgeving een podium te geven, maar ook om anderen te inspireren met namen die werken. Namen die blijven hangen. Namen waar je van denkt: Ja, dát is nou echt goed gevonden.

De beste namen van Nederland

Uit meer dan 250 inzendingen koos een onafhankelijke jury van brandingexperts de finalisten in drie categorieën: Beste Bedrijfsnaam, Mooiste Merknaam en Sterkste Rebranding. Hieronder vind je de leukste, slimste en krachtigste namen van dit jaar, stuk voor stuk voorbeelden van wat er gebeurt als je écht goed over een naam nadenkt.

Beste Bedrijfsnaam

  • Brandlos – reclamebureau
  • Eleven55 – duurzaam textiel
  • Man van het Woord – copywriter
  • Proefwerk – restaurant
  • Smizer – IT specialisten


Mooiste Merknaam

  • GUSH – bottles
  • No Fairytales – wraps
  • Postcast – boekjes
  • Releaf – duurzaam plastic
  • Suckers – lolly’s


🔁
Sterkste Rebranding

  • AMORV – architecten
  • Brandon & Mark – reclamebureau
  • Powercrumbs – bio-energie
  • Yarn & Yellow – warenhuis


Wat maakt een naam goed?

Als je zelf een bedrijfsnaam of merknaam wilt bedenken, kun je veel leren van deze finalisten. Ze zijn origineel, maar niet onbegrijpelijk. Ze zijn creatief, maar passen perfect bij wat het merk doet. De beste namen bewegen zich ergens op de as tussen herkenbaarheid en verrassing.

Wil je zelf een leuke bedrijfsnaam bedenken die je doelgroep wél onthoudt? Of een merknaam die je boodschap versterkt in één woord? Neem dan contact op als je een keer wilt sparren.

Ook meedoen?

De volgende editie van de Nationale Naamprijs komt er weer aan in 2026. Wil je als eerste op de hoogte zijn en jouw naam insturen zodra het kan? Laat hier je e-mailadres achter of volg me op LinkedIn.

 

 

OOK INTERESSANT VOOR JE:

Deel dit artikel:

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *