Alle artikelen

Het belangrijke verschil tussen een merknaam en een bedrijfsnaam

Artikel

Het belangrijke

verschil tussen een merknaam en een bedrijfsnaam

Is je bedrijfsnaam hetzelfde als een merknaam? In dit artikel geef ik je antwoord op deze belangrijke vraag. Waarom belangrijk? Omdat veel bedrijven niet in de gaten hebben hoeveel hun naam waard is.

 

Merknaam of bedrijfsnaam, het zijn twee verschillende dingen

Een bedrijfsnaam is de naam van je bedrijf. Deze bedrijfsnaam staat ingeschreven bij de Kamer van Koophandel. En daar blijft het bij. Of de naam wordt als .nl website geregistreerd en daarmee is het dan klaar. Denk je…

Een merknaam staat geregistreerd bij het Bureau Of Intellectual Property, oftewel BOIP. Deze instantie, waar ik regelmatig webinars heb gegeven, beheert alle merknamen van de Benelux. Het heet dan niet merknaam, maar woordmerk. Je kunt er ook je logo beschermen, dan heet het beeldmerk. Op de site kun je eenvoudig opzoeken of de naam die je hebt bedacht al bestaat of niet.

 

Winnen met een merknaam

Het gebeurt dus wel eens dat een bedrijf een naam neemt die al als merknaam geregistreerd staat. Als dat het geval is, dan kan de eigenaar van de merknaam in verweer gaan. ‘Daar is weer die ene brief van de advocaat’ noem ik het wel eens gekscherend. Zo ken ik een IT-bedrijf dat zich Yellow had genoemd, maar daar was een bedrijf niet blij mee. Het werd een hele poppenkast. Tastbaarder wordt het bij het bedrijf Yoghurt Barn. Zij hadden van hun bedrijfsnaam ook een merknaam gemaakt. Toen er een Yoghurt Farm bij kwam, gingen ze in verweer. En die zaak wonnen ze, einde Yoghurt Farm.

Je ziet, het kan zelfs al misgaan als de namen op elkaar lijken. Daarom is het nou zo belangrijk om van je bedrijfsnaam een merknaam te maken. Dus als je zeker weet dat je een originele naam in handen hebt die bescherming verdient, maak er een woordmerk van.

 

Conclusie

Een bedrijfsnaam staat vaak alleen maar ingeschreven bij de Kamer van Koophandel en dat is niet genoeg voor goede bescherming ervan. Zodra je bedrijf een merk begint te worden is het een goed idee om er een beschermd woordmerk van te maken.

 

 

Ook interessant voor je:

Deel dit artikel:

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *