om een naamexpert in te schakelen
Nu we hier bij Namarama al zo’n vijf jaar bedrijfsnamen bedenken, wordt het steeds duidelijker wanneer een naamexpert nodig is om hulp te bieden. Er zitten een paar logische voorbeelden bij, maar ook eentje die je niet direct verwacht.
- Er is een nieuw bedrijf
Het eerste wat je nodig hebt bij een nieuw bedrijf: een bedrijfsnaam. Alle initiatiefnemers gaan hard zitten brainstormen om met de naam te komen. Het blijkt al gauw een chaos. Er komen veel ideeën, daar ligt het niet aan. Maar hoe kies je nou de juiste? Tijd om de naamexpert erbij te halen.
- Het bedrijf fuseert
Toen Vodafone en Ziggo fuseerden, deden ze verder niet hun best om over een nieuwe naam na te denken. Ze heten dan nu ook Vodafone/Ziggo. Toch is dat zeldzaam. Vaker als bedrijven fuseren ontstaat er echt iets nieuws en verdient dat een nieuwe naam. Omdat er meerdere krachten samenkomen en de samenwerking nog helemaal nieuw is, lukt het vaak niet om dan ook samen een bedrijfsnaam te bedenken. Dan is uitbesteden van deze taak een stuk efficiënter.
- Het bedrijf is veranderd van koers
Ze heetten eerst MP3man.nl en verkochten, hoe kan het ook anders, mp3-spelers. De webshop liep goed. Ze begonnen andere webshops met soortgelijke namen. Op een gegeven moment kwamen ze om in de webshops en namen en werd het tijd om alles onder te brengen met één bedrijfsnaam. En zo werd Coolblue geboren.
- Er is een bedrijf met dezelfde naam
Toen wij voor The Future Group een nieuwe naam mochten bedenken, was dat omdat er ook een De Future Groep actief was op de markt. Bijna dezelfde branche ook. Dan kun je een juridisch gevecht aangaan, maar het is natuurlijk vele malen goedkoper, sneller en zelfs beter om voor een nieuwe naam te kiezen. Het werd Cohedron.
- Je moet de board aan boord krijgen
Het komt ook wel eens voor dat de naam al intern bedacht is, maar de board of directors lastig te overtuigen zijn. In dat geval is het natuurlijk fijn om een naamexpert erbij te halen. Die kan namelijk met argumenten komen waar je zelf nog niet op was gekomen. Een degelijke SWOT-analyse voor je bedrijfsnaam, daar kom je sneller mee tot een heldere beslissing.
Maak nu vrijblijvend een afspraak voor jouw naamvraag!