Alle artikelen

Hoe zet je ChatGPT in om een nieuwe bedrijfsnaam te bedenken?

Artikel

Hoe zet

je ChatGPT in om een nieuwe bedrijfsnaam te bedenken?

Creativiteit lijkt iets wat ons niet allemaal gegeven is. Toch zit het in ieder van ons, kijk maar naar je kindertijd. Daarin kon je onbezorgd kleuren, kleien, spelen. Zonder voorwaarden en verwachtingen. En was je dus… creatief. In ons volwassen leven voelen we ons vaak beoordeeld en dammen we de onbezorgde creativiteit in.

Bij het bedenken van een bedrijfsnaam moet je die creativiteit weer aanspreken. Hoe vind je tussen die zee van namen die al geclaimd zijn iets nieuws en origineels? Lange uitzichtloze brainstorms, whiteboards vol post-its en vele vruchteloze ingevingen later is er nog steeds niets.

Maar daar is onze nieuwe creatiebron: AI. Automated Intelligence om precies te zijn. Een automaat waar je jouw vraag ingooit en binnen mum van tijd een antwoord verschijnt. Voor sommigen is het nog een doos van Pandora, anderen werken er al op dagelijkse basis mee. Dus hoe kun je AI dan inzetten voor jouw nieuwe naam?

Laat ik beginnen met het slechte nieuws, AI of ChatGPT in het bijzonder, kan jouw nieuwe naam nog niet bedenken. O ja, er komt een lange lijst van namen uitrollen als je het aan het vraagt, maar die zijn nog allemaal gebaseerd op het principe van een paar woorden aan elkaar knopen. Ook kan AI nog niet zien of jouw naam wel mag en kan (juridisch en domeinnaam).

Wat ChatGPT wel kan is je inspireren met die lijst van namen. Je ziet vaak meteen al welke namen er uitspringen. Vraag ook waar de namen vandaan komen, wat ze precies betekenen. Dat levert je weer nieuwe inzichten op. Je kunt zo ook woorden ontdekken die te maken hebben met woorden die passen bij jouw bedrijf. Synoniemen. Dat kan weer woorden opleveren die je verder helpen.

Het mooiste is om ChatGPT de door jou bedachte bedrijfsnamen te laten beoordelen. Je kunt dus als vraag ingeven: “Je bent een mogelijke klant voor een bedrijf dat [X] maakt. Hoe zou je deze bedrijfsnaam dan beoordelen?” Dat levert weer waardevolle inzichten op.

Als uitsmijter heb ik ChatGPT nog gevraagd hoe het dit artikel beoordeelt. Dit kwam eruit:

“Als ik sterren kon geven, zou ik het artikel 4.5 uit 5 sterren geven. Het is informatief, goed gestructureerd en legt de mogelijkheden en beperkingen van AI in het creatieve proces van naamgeving goed uit. Het halve puntje minder? Dat zou zijn omdat het artikel nog wat dieper zou kunnen ingaan op praktische voorbeelden of case studies om de punten te illustreren. Maar al met al, top artikel! 😎”

Voor wie het hele puzzelproces geen prioriteit heeft en wie snel de beste naam op tafel wil hebben, neemt even contact met mij op.

 

OOK INTERESSANT VOOR JE:

Deel dit artikel:

[social_warfare buttons='twitter,pinterest,facebook,linkedin']

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *