Alle artikelen

Waarom een merknaam voor kleding verzinnen knap lastig is

Artikel

Waarom een

merknaam voor kleding verzinnen knap lastig is

Mode. De wereld van Nike, Louis Vuitton, Hermes, Victoria’s Secret en Gucci. Allemaal namen die je meteen herkent. Waar een hele geschiedenis en stijl achter zit. Modellen, stoffen, catwalks, reclame, winkels en ga zo maar door. Als je zelf in de positie komt dat je een merknaam voor kleding gaat verzinnen, dan staat je wat te wachten!

 

Lijkt het niet teveel?

Een naam verzinnen kan al lastig zijn, voor kleding is het dubbel lastig. Waarom? Daarvoor moeten we een stapje dieper kijken in de wereld van merkbescherming. Als jij een merknaam wil gaan vermarkten, dan moet je hem ook deponeren als merk. Zodra een merk wordt gedeponeerd gaan er bij gelijkende merken belletjes rinkelen. Vele merken hebben standaard een automatische zoekopdracht naar gelijknamige namen uitstaan. Dus als ik vandaag de merknaam Gucci ga gebruiken voor mijn kleding, reken maar dat ik morgen een advocaat op de stoep heb staan. Maar ook bij namen die gelijkenis tonen zou er een belletje kunnen gaan rinkelen. Bijvoorbeeld de naam NIKIES, dat lijkt toch niet op NIKE? Reken maar dat dat er teveel op lijkt en hier ook weer de advocaat eraan komt snellen (op z’n Nike’s).

 

Over merkbescherming in de modewereld

Merkbescherming geldt voor alle branches en hoe groter een merk, hoe groter de kans dat er verweer komt op een gelijkenis. Maar bij kleding en mode staat de beschermingsmeter nog veel strakker ingesteld dan bij welke branche dan ook. Modemerken weten als geen ander hoe belangrijk een merknaam voor hun inkomen is. Ja ze moeten natuurlijk ook mooie dingen maken, maar de naam, welk merk er op staat, is van levensbelang in deze sector. Vandaar dat je dus ook dubbel moet oppassen met de naam die je voor een eigen kledingmerk gaat verzinnen.

 

Wat kun je doen?

Ga met je merknaam naar BOIP.int, het Benelux Bureau voor de Intellectuele Eigendom en gooi jouw ideeën in de zoekmachine. Dus ook met een letter meer of minder. Ook net anders gespeld. Of als je het echt serieus wilt aanpakken (en dat raad ik al mijn klanten ook aan) ga je naar een merkenbureau. Die kunnen voor jou uitgebreide checks doen en je een risicoprofiel van jouw naam aanbieden.

 

En kom je er nog niet uit? Vraag dan een vrijblijvend gesprek met ons aan.

 

 

Ook interessant voor je:

Deel dit artikel:

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *