Alle artikelen

Namen met hoofdletters schrijven of juist niet?

Artikel

Namen met

hoofdletters schrijven of juist niet?

Namen met hoofdletters schrijven of juist niet?

Hoe je een naam schrijft heeft enorme impact. Iedereen die jouw bedrijfsnaam leest krijgt daar direct een associatie bij. Door op de juiste manier met hoofd- en kleine letters om te gaan, kun je jouw bedrijfsimago de juiste kant op sturen.

Je ziet het meteen al gebeuren als ik mijn naam hier op verschillende manieren opschrijf.

Namarama

namarama

of

NAMARAMA

Ik zal je de belangrijkste effecten zo voor je uitleggen. Maar eerst is het belangrijk om te weten waar jouw naam voor staat. Wat wil je jouw klanten vertellen over het karakter van je merk? Ben je bescheiden, introvert of juist patserig en extrovert? Ben je eigenlijk heel gewoon of juist heel uniek? Ben je meer van samen of alleen?

Welke schrijfwijze past het best?

Vervolgens kun je daar je schrijfwijze aan koppelen.
Genieter. Die is altijd gewoon gebleven en schrijft de naam met een hoofdletter.
RebEl. Die zal altijd anders willen zijn en zet een hoofdletter op een vreemde plek.
LEIDER. Een leider heeft het nodig om aanwezig te zijn en gezien te worden, hoofdletters dus.
Expert. Een expert toont zijn kracht door niet te schreeuwen en gewoon duidelijk te zijn. Gewoon een hoofdletter in het begin dus.
verzorger. Een verzorger praat zacht en is vol empathie. Alleen maar kleine letter dus.
Vriend of vriend. Een vriend kan heel gewoon zijn maar ook heel empathisch. Even kijken wat het beste bij je doelgroep past.

Dit zijn maar een paar karaktervoorbeelden, er zijn er nog veel meer. Maar je snapt het vast wel:

  • Grote letters schreeuwen
  • Groot en klein door elkaar is echt anders willen zijn
  • Een hoofdletter aan het begin is de meest normale vorm
  • Kleine letters voor een zachte empathische aanpak

Als je erop gaat letten in je omgeving zul je zien hoe vaak dit wordt toegepast. Actueel voorbeeld: het is natuurlijk niet voor niets dat het virus als COVID-19 wordt beschreven.

Nog een tip

Ben je nog bezig met het bedenken van een bedrijfsnaam of merknaam? Dan heb ik nog een hele leuke tip voor je. Zet achter de namen die je hebt bedacht een trademark of copyright-teken. Door dat te doen wordt de naam opeens een stuk serieuzer. Dus SCREENATION© of LeSud™. Dit helpt enorm om je eigen ideeën veel meer op hun waarde te schatten. Ik doe het zelf ook vaak in naampresentaties voor klanten. Als je de naam echt gaat gebruiken hoef je dit tekens er niet meer bij te zetten, tenzij het om een product gaat.

Heb jij al een passende schrijfwijze gevonden?
Zet het hieronder in de reacties!

 

 

Ook interessant voor je:

Deel dit artikel:

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *