merknamen voor 2025: de comeback van de tijdloze naam!
Vorig jaar werden we opgeschrikt door de plotselinge naamswijziging van Tele2 en T-Mobile naar het verrassende Odido. Een strategische zet die aantoont dat bedrijven steeds meer behoefte hebben aan onderscheidende namen die de verbeelding prikkelen. Tele2 en T-Mobile zijn namelijk (!) hele ‘functionele’ namen. Het gaat voornamelijk over hun dienst. Deze trend zet zich voort in 2025, waarbij merken afstappen van beschrijvende namen zoals GoedkopeKoelkasten.nl of Vakanties.nl, die wel duidelijk zijn maar weinig emotie of imago uitstralen. Tijdloos, dat wordt het nieuwe kernwoord.
De kracht van fantasie
Dus merken en bedrijven die een sterke positie in de markt zoeken, blijven het nodig hebben om dat met een naam kenbaar te maken. We blijven zoeken naar namen die de volgende factoren in zich dragen:
- Herkenbaarheid: Een opvallende naam blijft hangen en onderscheidt zich in een verzadigde markt.
- Emotionele Connectie: Namen die gevoelens oproepen, creëren een diepere band met klanten.
- Mond-tot-Mondreclame: Interessante namen worden eerder gedeeld en besproken.
De invloed van AI
Met de opkomst van kunstmatige intelligentie en grote taalmodellen (LLM’s) hebben bedrijven nieuwe tools om merknamen te genereren. Hoewel deze technologieën handig zijn voor data-analyse en het bieden van suggesties, missen ze elke creativiteit om echt unieke en innovatieve namen te bedenken. De functionele namen zullen hard toenemen door de bedrijven die wel de AI-gegenereerde namen gaan gebruiken. Intuïtie en originaliteit, maar ook het bewaken van het proces, blijft nog mens-eigen.
Comeback van de tijdloze naam
Door de overkill van computer-gegenereerde namen en beelden zal er weer een hang naar menselijkheid ontstaan. Naar ambacht. Naar echte interactie. Die trend zullen we in naamgeving ook terugzien. Wij werken nu al aan namen die pas in 2025 het licht zullen zien, maar daar werd deze ontwikkeling al in duidelijk. Tijdloze namen zijn namen waarvan je denkt: ‘bestond dat niet al?’. Merknamen met een bekende klank, een vertrouwd gevoel.
Vooruitblik op 2025
In 2025 zullen meer bedrijven investeren in merkidentiteiten die verder gaan dan louter functionele beschrijvingen. Ze kiezen voor namen die verhalen vertellen en emoties oproepen, waardoor ze sterker staan in de markt en dichter bij hun doelgroep komen te staan.
Ook merken die al met een functionele naam groot zijn geworden zullen de overstap maken naar een eigen-wijze naam. Zoals wij voor Smartphonehoesjes.nl de naam Ploonk ontwikkelden. Steeds meer van dit soort bedrijven komen op ons pad omdat ze de kracht van naamgeving ontdekken. Zoals een ondernemer me ooit zei: “ik wil een unieke naam, zodat ik niet al mijn geld in Google ads hoef te stoppen om gevonden te worden.”
Wat Wordt Jouw Keuze voor 2025?
Ben je klaar om je merk te laten opvallen met een tijdloze of juist een super opvallende naam? Neem dan contact met me op voor een strategisch gesprek. Samen ontdekken we welke naamstrategie het beste bij jouw bedrijf past en zorgen we ervoor dat je klaar bent om te schitteren in 2025.