De mythe van mooie namen

De mythe van mooie namen

Veel mensen staan er niet bij stil dat werkelijk alles in ons leven alleen maar bestaat dankzij de naam. Alles wat je koopt of gebruikt heeft een (merk-)naam. Sommige namen zijn zo ingeburgerd dat ze voor een hele categorie gelden. Spa en Luxaflex zijn daar de bekendste voorbeelden van. Nog steeds bestellen hele volksstammen een Spa als ze water bedoelen. Als we eenmaal onze eigen bedrijfsnaam bedenken is dat ook het eerste waar we naar kijken. De bekende namen. Je gaat – of je nou wilt of niet – je afmeten aan namen die je het eerste te binnen schieten.

Bekend maakt bemind

De bekendste bedrijfsnamen zijn vaak niet de meest inspirerende. Apple is een naam die op werkelijk elk product geplakt zou kunnen worden. Apple Schoenen. Apple Consultancy. Apple Records (bestaat echt, dat is platenmaatschappij van de Beatles die zo heet). Het is natuurlijk lekker kort. De meeste computermaatschappijen hadden sciencefictionachtige namen als Matrix Corp, Microsoft en Xerox. Dus is Apple een mooie naam? Ja, het is kort, krachtig en fris. Maar de kracht zit hem in het onderscheidende effect. Zo’n naam bestond nog niet voor deze branche. En in de toekomst zal ook geen enkel ander elektronicamerk het bedenken om zich naar wat voor vrucht dan ook te vernoemen.

Wees anders

Daarmee heb je meteen een belangrijk punt te pakken voor je naam. Ben je de eerste in jouw branche met een ‘andere’ naam? Dan ga je zeker opvallen. Les één in elk marketingboek is hoe onderscheid je jezelf? Dat kan dus al met de naam die je kiest. Zoals Apple koos voor een niet-computerige-naam, zo kan jij ook een niet-vul hier je branche in– achtige naam. Kijk goed om je heen, welke namen zijn gewoon in jouw omgeving? Je zult zien dat ze vaak enorm op elkaar lijken. Achternamen of namen die gericht zijn op de locatie van het bedrijf komen het vaakste voor. Het is helemaal niet zo moeilijk dan om er iets anders tegenover te zetten.

Durf

Dus is zo’n andere naam de ook mooiste naam? Daar gaat het niet om. Beauty is in the eye of the beholder. Waar het om gaat is dat de naam mensen wakker laat schrikken en ze nieuwsgierig maakt naar wie of wat jij bent. Dat de naam resoneert bij de klanten die je zoekt.  Toch is er flink wat durf voor nodig om jezelf anders in de markt te zetten. Veel bedrijven lijken in naam enorm op elkaar. Ik denk dat ze bang zijn klanten af te schrikken met een ‘andere’ naam. Dus mijn vraag is nu: ga jij voor een gemiddelde of een uitgesproken versie van je bedrijf? Zet het in de reacties hieronder.

 

Ook interessant voor je:

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.