deel I
Vandaag is het Halloween! Een mooi moment om enge verhalen te vertellen.
Velen kennen nog steeds Yahoo!, niemand kent Altaba, een gedrocht van een naam. What happened?
“Yahoo!” was een populaire Amerikaanse zoekmachine uit de vroege dagen van Internet. Het is eigenlijk een acroniem voor “Yet Another Hierarchically Organized Oracle.” Opgericht door Jerry Yang en David Filo, die destijds aan de Stanford University studeerden. De naam was een beetje een knipoog naar het woord “yahoo” uit het boek “Gulliver’s Travels” van Jonathan Swift, waarin Yahoos ruwe en onbeschaafde wezens zijn. Het uitroepteken werd toegevoegd voor extra nadruk en om op te vallen.
In 2017 onderging het bedrijf een grote transformatie na vele schandalen en gegevens die gelekt waren. Na de verkoop van de belangrijkste internetactiviteiten aan Verizon, veranderde het overgebleven bedrijf zijn naam in “Altaba.” Deze naam is een combinatie van “alternative” en “Alibaba,” omdat het bedrijf voornamelijk bestond uit een aanzienlijk aandeel in Alibaba en Yahoo Japan. De naamswijziging markeerde het einde van een tijdperk en het begin van een nieuwe fase, gericht op investeringen.
Toen Verizon in juli akkoord ging met de overname van het bedrijf voor 4,8 miljard dollar, was het bedrijf van plan om alleen de kernactiviteiten van Yahoo te kopen, waaronder de e-maildienst, sportactiviteiten en verschillende apps. Wat overblijft van het in opspraak geraakte technologiebedrijf was het eigendom in de zeer waardevolle Chinese internetgigant Alibaba. Maar een Chinees bedrijf was ook te controversieel en die aandelen werden in 2019 verkocht. Het bedrijf is nog te vinden maar ondertussen bezig zichzelf compleet op te heffen.
Als naamexpert zeg ik dan ook in keurig Amerikaans: good riddance! Volgende keer: het verhaal van de naam die niet mocht bestaan…