Alle artikelen

Beeldmerk versus woordmerk, wat moet je registreren?

Artikel

Beeldmerk versus

woordmerk, wat moet je registreren?

Waar we hier bij Namarama sterk in zijn is het bedenken van woordmerken. Unieke woorden, termen, lettercombinaties die je nergens anders tegenkomt. Zodat je dat woord kan claimen voor jouw bedrijf, merk, brand, product, dienst, etc. Soms is het handiger om alleen een beeldmerk te registreren (vaak heet dat in normale mensentaal een logo). Hoe dat zit leg ik je hier uit.

 

Wat is een woordmerk?

Een woordmerk is de naam die je geeft aan je producten of diensten om je te onderscheiden van de concurrentie. Hier draait het niet om het lettertype of de plaatjes in je logo. Maar let op, een woordmerk moet aan bepaalde eisen voldoen om geregistreerd te worden. Het moet echt opvallen, zodat mensen meteen weten dat het jouw merk is. Daarom worden saaie, beschrijvende woorden geweigerd. Sommige termen moeten gewoon voor iedereen beschikbaar blijven.

Als je je producten of diensten aanbiedt onder een unieke en herkenbare naam, dan is een woordmerk de beste keuze om te beschermen tegen inbreuk. Het woordmerk is meestal de naam van je merk, en soms kunnen cijfers of een tagline erbij horen. Als je ook de visuele stijl van je merk wilt beschermen, kun je ook kiezen voor een beeldmerk.

 

Waarom heb je een woordmerk nodig?

Een woordmerk is hetzelfde als een merknaam of bedrijfsnaam. Het helpt je om op te vallen en je te onderscheiden in de markt. Dat is niet alleen goed voor jou als ondernemer, maar ook voor de consument die graag duidelijkheid wil in zijn aankopen. Het zorgt ervoor dat je een emotionele connectie met je klanten kan creëren en zo de waarde van je merk vergroot.

Even ter verduidelijking, een woordmerk is niet hetzelfde als een handelsnaam. Je regelt je handelsnaam via de Kamer van Koophandel, dat is de naam waaronder je je bedrijf runt. Maar registratie betekent niet automatisch bescherming; je moet het actief gebruiken, bijvoorbeeld op je website of in advertenties. Een merknaam is daarentegen de naam waaronder je je producten of diensten verkoopt, en die kun je beschermen via merkregistratie.

 

Hoe zorg je voor onderscheidend vermogen?

Dat is het belangrijkste criterium voor merkregistratie. Je kunt dit op verschillende manieren bereiken, zoals het bedenken van een naam die niets te maken heeft met je producten of diensten, of door een visueel element toe te voegen. Het beeldelement moet ook niet te beschrijvend zijn.

 

Waarom ga je alleen een beeldmerk registreren?

Stel, je wil je bedrijf ‘Vrolijke Schilders’ noemen. Dan kun je daar dus geen woordmerk van maken. Vrolijke en schilders zijn twee hele alledaagse woorden. In combinatie ontstaat er wel iets nieuws, maar dat is niet genoeg om je merk op te kunnen bouwen. Het zal waarschijnlijk geweigerd worden door het merkenbureau. Maar je mag er wel een logo van maken (met de woorden leesbaar erin) in een bepaalde kleur en stijl. En dat logo mag je dan wél registreren. Het enige ‘gevaar’ is dat een ander bedrijf zichzelf ook ‘Vrolijke Schilders’ mag noemen, maar dan moet het een ander logo dragen wat echt niet op dat van jou lijkt. Alleen is die kans natuurlijk klein, jij hebt dan al de domeinnaam, de socials en een beeldmerk-registratie staan. Dan haalt je concurrent het minder snel in zijn hoofd om zich ook zo te noemen.

Dus wij zijn hier niet voor de beeldmerken, dat laten we graag aan de getalenteerde designers uit ons netwerk over. Maar met een ijzersterk, uniek, deponeerbaar woordmerk helpen we je graag.

 

OOK INTERESSANT VOOR JE:

Deel dit artikel:

[social_warfare buttons='twitter,pinterest,facebook,linkedin']

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *