Cyber Monday?
Cyber Monday werd voor het eerst geïntroduceerd in 2005, dat is toch alweer een tijdje geleden! Het is ontstaan als een online tegenhanger van Black Friday, de dag na Thanksgiving in de Verenigde Staten. Deze dag staat bekend om zijn uitzonderlijke kortingen en is het startpunt van het kerstinkoopseizoen. Terwijl Black Friday vooral gericht was op fysieke winkels, werd Cyber Monday gecreëerd om online winkelen te promoten.
In de vroege jaren 2000 nam de populariteit van online winkelen toe, maar het was nog niet zo alomtegenwoordig als vandaag. De National Retail Federation (NRF) merkte op dat veel Amerikanen, na een weekend vol winkelen en familiebezoeken, op maandag weer aan het werk gingen en de snellere internetverbindingen op kantoor gebruikten om online aankopen te doen. Deze trend inspireerde de NRF om de term “Cyber Monday” te bedenken.
De bedenker van de naam is zelfs bekend! Best zeldzaam hoor. Hij werd bedacht door Ellen Davis, destijds senior vice-president van de NRF. Het doel was om kleinere retailers te helpen concurreren met de grotere ketens die domineerden op Black Friday. De term werd voor het eerst gebruikt in een persbericht van Shop.org, een divisie van NRF, met de titel “Cyber Monday Quickly Becoming One of the Biggest Online Shopping Days of the Year”. Zo zie je hoe een tagline ook zijn werk kan doen voor je!
Maar na al het Black Friday geweld in mijn inbox kan ik me moeilijk voorstellen dat Cyber Monday nu nog veel impact maakt. Online shoppen is de gewoonste zaak van de wereld geworden. Ik kan me voorstellen dat consumenten niet echt meer zien dat ‘cyber’ nog iets bijzonders is.
Hamvraag: heb jij nog een aanbieding gescoord deze dagen?