Alle artikelen

De waarde van je bedrijfsnaam

Artikel

De waarde

van je bedrijfsnaam

“Hey Floris, wat kost dat nou?”

Als naamexpert krijg ik vaak de vraag waarom de naamgeving van een bedrijf belangrijk is. Het antwoord is simpel: een sterke merknaam heeft serieus impact op de prestaties en klanten van je bedrijf.

Geloof je me niet? Laten we naar de data kijken.

Volgens Interbrand’s Best Global Brands Report is Apple het meest waardevolle merk ter wereld in 2021, met een merkwaarde van 389,3 miljard dollar! En het is niet alleen Apple. In de top 10 van meest waardevolle merken ter wereld staan volgens het rapport bedrijven als Amazon, Microsoft, Google en Coca-Cola. Deze merken hebben jarenlang hun reputatie opgebouwd en zichzelf gevestigd als leiders in hun hun sectoren.

Maar wat betekent dit voor kleinere bedrijven of startups? Moeten ze investeren in branding en naamgeving als ze succesvol willen zijn? Beslis het zelf:

Uit het Top 100 Most Valuable Global Brands van BrandZ blijkt dat de merkwaarde de afgelopen 10 jaar met 33% is toegenomen, zelfs in tijden van economische onzekerheid. Dit toont aan dat consumenten bereid zijn meer te betalen voor merken die ze vertrouwen en waarderen. Dus je naam = merkwaarde = meer vertrouwen en waardering.

Dus, wat maakt een sterke bedrijfsnaam? Een sterke bedrijfsnaam is onvergetelijk, onderscheidend en relevant voor je bedrijf. Het moet vertellen wat je bedrijf doet en wat het uniek maakt. Het moet ook gemakkelijk uit te spreken en te spellen zijn, en het moet beschikbaar zijn als domeinnaam en op sociale media.

Als je moeite hebt om een sterke naam voor je bedrijf te bedenken, dan weet je nu wie je moet bellen. Ik kan je helpen met het brainstormen over ideeën, het onderzoeken van concurrenten en het testen van potentiële namen bij de doelgroep.

Kortom, een sterke merknaam is essentieel voor elk bedrijf dat wil slagen in de huidige markt. Investeren in branding en naamgeving zorgt voor onderscheidend vermogen ten opzichte van je concurrenten, vertrouwen opbouwen bij klanten en maakt het mogelijk een hogere prijs vragen voor producten of diensten. Onderschat dus nooit de kracht van een sterke naam!

 

 

 

Ook interessant voor je:

Deel dit artikel:

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *