Alle artikelen

Een passende bedrijfsnaam bedenken met hart, hoofd en mond!

Artikel

Een passende

bedrijfsnaam bedenken met hart, hoofd en mond!

Het bedenken van een bedrijfsnaam verschijnt vaak als laatste op de takenlijst, maar paradoxaal genoeg, is het de eerste en meest fundamentele pijler waarop de identiteit van je bedrijf rust. Dit principe is ook van toepassing als je een merknaam gaat bedenken. Dus bij het bedenken van een bedrijfsnaam, herinner jezelf aan het waarom van deze oefening.

In mijn ervaring is een ideale bedrijfsnaam er een die het hart, het hoofd en de mond prikkelt. Met dit beeld wil ik onderstrepen dat een krachtige naam deze drie lichaamsdelen moet betrekken.

 

Hart

Het bedenken van een bedrijfsnaam moet gericht zijn op het direct overbrengen van de essentie van je bedrijf. Is de naam krachtig en sterk, of zachtaardig en lieflijk? Draagt het intrinsieke betekenis, of nodigt het uit tot een raadspelletje spelen? Is het origineel, of slechts één in een zee van velen? Een sterke naam treft het hart (vooral als je tot de doelgroep behoort). Zelfs degenen die niet deel uitmaken van de doelgroep kunnen een sterke naam waarderen, zoals de hier bedachte naam Taste Like Chicken voor Subway’s vegan kip: wordt ook door niet-veganisten gewaardeerd. Liefde voor de naam, zelfs alleen vanuit de eigenaar, creëert liefde voor het bedrijf.

 

Hoofd

Het bedenken van een bedrijfsnaam vereist dat deze begrijpelijk is. Gemakkelijk te spellen, te lezen, te zoeken en zich duidelijk onderscheidt van concurrenten. Dan kan de naam worden gegrift in het geheugen. Zo kan bijvoorbeeld alliteratie helpen bij het onthouden… Na-ma-ra-ma. Tempo-Team. Media-Markt. Co-ca-co-la. En er zijn nog veel meer manieren om je bedrijfsnaam makkelijk te onthouden te maken.

 

Mond

Mond-tot-mondreclame is nog steeds de krachtigste vorm van reclame. Wat een vriend of familielid zegt, heeft veel meer impact dan welke marketingstrategie dan ook. Als de bedrijfsnaam geen indruk heeft gemaakt op het hart en het hoofd, dan zal het nooit die mond bereiken die het verder kan vertellen. Daarom moet je bij het bedenken van een bedrijfsnaam altijd streven naar het raken van het hart, het hoofd en de mond!

 

Ook interessant voor je:

Deel dit artikel:

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *