Alle artikelen

Waarom Coca-Cola nooit een octrooi heeft aangevraagd

Artikel

Waarom Coca-Cola

nooit een octrooi heeft aangevraagd

Het recept van Coca-Cola is een streng bewaard geheim. Het verhaal gaat dat er maar twee mensen het recept mogen weten. Waarom vragen ze dan niet gewoon een octrooi aan op het recept, dan mag niemand het namaken!

De reden is een juridisch slimme keuze. Een octrooi is helemaal niet zo geheim en wordt zelfs na verloop van tijd openbaar. En wil je een partij aanvechten omdat ze je na zouden maken, dan moet je het recept ook delen in de rechtbank.

Meerdere advocaten en juristen die ik hierover sprak, zijn het erover eens: een octrooi aanvragen is vaak niet de slimste keuze. De redenen die ze geven zijn:

  • Het is een dure procedure
  • De kans op plagiaat blijft
  • Aanvechten van plagiaat is erg lastig, deze zaken duren vaak jaren

Wat is dan de oplossing? Je raadt het al: deponeer een sterke naam in plaats van een octrooi of patent. Dat is vele malen goedkoper. Als jij de eerste bent die bekend wordt met die naam, dan hebben de namakers het nakijken. Als ze jouw naam overnemen of nadoen is een rechtszaak veel eenvoudiger te voeren. Kijk naar Google: er zijn vele zoekmachines op dezelfde code gestoeld, maar Google is de one-and-only. Hetzelfde geldt natuurlijk voor Coca-Cola, de onbetwiste nummer 1 cola.

Word ook de Coca-Cola, Spa of Luxaflex met jouw idee. Als jij de eerste bent met een uniek bedrijf dat de wereld gaat veroveren, geef het dan een naam waar niemand omheen kan (en let natuurlijk op dat die naam nog niet bestaat). Met onze methode ben je daar zo achter. Vraag vrijblijvend een gesprek aan, dan vertellen we hoe het voor jou kan werken.

Vraag hier een kennismaking aan

 

 

Ook interessant voor je:

Deel dit artikel:

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.