Alle artikelen

Trends in bedrijfs- en merknamen 2024

Artikel

Trends in

bedrijfs- en merknamen 2024

Dit jaar werd heel Nederland opgeschrikt door de plotselinge naamswijziging van Tele2 en T-Mobile. In een vloek en een zucht was het opeens Odido. Het was natuurlijk niet opeens, er ging een zeer strategische operatie aan vooraf waar ze al een jaar mee bezig waren. Ik werd door diverse media geïnterviewd over wat ik ervan vond. 

De wijziging is onderdeel van de trend die ik zie: steeds meer bedrijven krijgen behoefte aan een onderscheidende naam. Dat helpt bij de marketing, de spontane herinnering van klanten en het mond tot mond reclame-effect. Namen moeten dan minder ‘werktuigelijk’ zijn. Daarmee bedoel ik namen die te veel aan het uitleggen zijn: Goedkopekoelkasten, Vakanties.nl of Kleertjes. Het laat de zoeker op internet snel vinden wat hij of zij zoekt. Maar er kleeft weinig imago of gevoel aan. Dat zie je dus ook bij Tele2 en T-Mobile. Daar gaat  het heel erg over mobiel bellen. En dat past allang niet meer bij de MB’s, internet abonnementen en andere services die de provider nu biedt.  

Mijn voorspelling is dus dat er komend jaar nog meer van dit soort opvallende namen op de markt komen die je fantasie prikkelen. Bij Odido is dat natuurlijk vrij extreem fantasievol, maar met het marketingbudget dat ze hebben en omdat ze een low interest dienst zijn is dat een sterke keuze. 

Wat wordt jouw keuze voor 2024? Ook meer sprankelend en fantasievol? Of gewoon lekker duidelijk? Neem contact met me op voor een strategisch gesprek. 

 

OOK INTERESSANT VOOR JE:

Deel dit artikel:

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *